mandag 1. mars 2010

Mars

*
 


Hovedbiblioteket stod ferdig i 1926!

Dette er den eneste informasjonen som finnes på nettet om det flotte biblioteket i byen vår. Sjølsagt er det viktigste hva denne bygningen rommer av kultur, men det hadde vært spennende å få vite mer om bygningen også: hvem er arkitekten, hvor mye kostet det å bygge dette praktfulle huset, hvor lang tid tok det osv. Det vil jeg gjøre noe med ... når jeg får tid!
Fredrikstad Bibliotek rommer lesesaler med faglitteratur, barne-, ungdoms- og voksenavdeling for skjønnlitteratur i både bokform og på digitale medier, tidsskriftavdeling, musikkavdeling, slektsforskeravdeling og mye, mye mer i tillegg til en flott aula og utstillingsrom. Over inngangen til aulaen står en liten statue av Ludwig Holberg i en nisje. Hvem har laget den?
Uansett, jeg er vokst opp 20 meter fra døra som førte inn til barneavdelingen, og før det var vanlig å ha TV hjemme, stakk vi ungene i nabolaget til biblioteket for å se på barneTV. Vi satt spente klistret foran skjermen og så "Pernille og  Mr. Nelson", "Kanutten og Romeo Klive" og "Falkeklubben" i svart-hvitt. Det var dagens høydepunkt.
Et av programmene husker jeg veldig godt. Det var ei ung jente med lange svarte fletter i indianerdrakt som sto og sang. Jeg ble helt bergtatt, og er det fremdeles av denne fantastiske damen, nemlig Lill Lindfors!
Vi ungene elska biblioteket. Det var vårt andre hjem. Det har også satt sine spor i yrkesvalg for enkelte av oss! Fremdeles har jeg et godt forhold til bibliotek. Det er et godt sted å være!
Fra fireårsalderen gikk jeg der på musikalsk barnehave. Ikke fordi jeg var musikalsk begava- noe jeg slett ikke er, men det var et ledd i god barneoppdragelse. Sender en stor takk til mora mi som hadde så god innsikt.
Dette innlegget er forhåndslaga. Jeg håper indelig at vi har litt mindre vinter denne dagen enn hva det er på kalenderbildet. Mars er tross alt en vårmåned!



 
Gammel kort fra 30-tallet


Og så et lite a propos til slutt. Jeg er ikke like sterk i rettskriving som jeg skulle ønske jeg var. Som en liten dyslektiker må jeg av og til spørre om hvordan ord staves. " Goldt skal vel med d ?", spør jeg Herren i Huset som sitter og er opptatt med ordspill på data´n. " Kom her!" svarer han ... og der på det digitale brettet står ordet. Tilfeldighetene rår nok en gang. Det er ikke få ganger den slår meg for å si det med et engelsk uttrykk. Jeg leste for noen dager siden en bekjents blogginnlegg om Knausgaard bok Min Kamp der han skriver om at han skulle se på en blokkleilighet som var til leie. Han kjente to personer i Stockholm, og tilfeldigvis bodde altså en av dem i nevnte blokk! Det var ho som nå er hans kone.
Min bekjent satte et spørsmålstegn ved tilfeldigheten. Det MÅ være oppdiktet, var kvadet, men jeg  opplever stadig såkalte tilfeldigheter. De er en del av hverdagen vår faktisk. Tilfeldigheter inntreffer oftere enn vi aner! Flere eksempler finnes spredt på bloggen min.
*

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.