mandag 8. mars 2010

Frøya i kunsten på Kvinnedagen

*
Frøya

Frøya

Frøya

Frøya og Svipdag, 1911



Jeg måtte ha tunga ganske rett i munnen mens jeg holdt på å finne fram til kunstverk der Frøya er portrettert. Her var det en lett blanding av kunst fra kjente kunstnere, gamle kulturskatter og 2000-tallets fantasy framstillinger. Hvor skulle grensa gå for hva jeg ville presentere på siden min?
Jeg har latt nåløyet for den siste kategorien var trang. Det er mange sider med stoff om Frøya, og der teksten er illustrert med bilder, er det mangelfullt med opplysninger om kilder, kunstner og annen nødvendig data. Det er nesten i alle tilfellene umulig å finne fram til de originale kildene.
Jeg har valgt å åpne med en serie tegnet av svenske John Bauer (1882-1918). Og fortsetter med en landsmann av han, nemlig Anders Zorn. Han malte dette bile av den nakne Frøya i 1901.





Standing there

Turning on the light,
I saw a woman with a feather on her head
standing in front of me
Don't you know me,
she asked.
Hun var som en engel uten vinger.
Hun ga meg en vase
med inskripsjonen:
"I denne skal du sanke alle dine tanker"
Så tok vinden henne,
og jeg ble stående alene.

Blant preraphaelistene på slutten av 1800-tallet i England var mytologi og dikting de viktigste inspirasjonskildene.



Frøya ungdommens gudinne - og Giganten og Frøya er tegnet av Arthur Rackham i 1910. Men det er lite av den norrøne mytologien i kunsten deres. Det finnes heller ikke noe å hente fra norske kunstnere på attenhundretallet da nasjonalromantikken blomstret på sitt frodigste. Det er underlig med tanke på de sterke nasjonale strømingene som feide over landet da.


Frøya av J Doyle Penrose, 1862-1932


Von Stassen 1914




Under er Frøya presentert ved den farverike norsk-italienske kunstneren Gino Scarpa, først Frøya ved Falketind, deretter i venuspositur og tilsluttFrøya over Jotunheimen.





En kunstner som har mye til felles med Scarpa er russiske Ekatharin S. Det finnes en lang liotgrafisk serie av ho med alle de mest kjente norrøne gudinnene og gudene.




Freija liografi av Ekatherina



Frøya og Heimdal malt av Nils Blommér i 1846


Frøya med flyvende barn av N J O Blommér, malt i 1852

Frøya, xylografi av W F Meyer
etter et maleri av Carl Fredrik Salza i 1893




Franz Stassen 1869-1949


Frøya som hentar ein fallen krigar av Svein Bringsdal






Mangler kunstnere og titler på disse.
http://www.norwegieknights.com/history%20of%20nfc.htm

5 kommentarer:

  1. Så mange flotte bilder av Frøya, og i varierte stiler.
    Jeg er ingen kunstkjenner, men jeg likte bildet som var malt av Doyle Penrose og det siste bildet. De hadde noe magisk over seg.
    Men andre har sikkert andre favoritter her.

    SvarSlett
  2. Der er mange dejlige billeder! Jeg kan vældig godt lide det sidste - det pirrer min fantasi og er som et helt eventyr.

    Rigtig god kvindedag til dig :-)))

    SvarSlett
  3. Dette var et aldeles vakkert Frøya-innlegg hos deg på kvinnedagen. Til lykke med dagen! :)

    SvarSlett
  4. Jag måste ju gå innom och se vad du har för dig.Morsomt att du har samlet de mest kende Fröja bilderne,Jeg liker gott Bauers bild som er enkel och mektigt .Fine repotasj fra marocko, så morsomt och spennende du må ha hatt det.
    ha en god dag.

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.