søndag 9. januar 2022

Lykke 2022

...essensen av det ordet. 
For meg er det lettere å være fortrolig med ordet tilfreds.... 
(nå med tingenes tilstand) eller glad.

Hva innebærer det å være lykkelig... kanskje jeg følte et snev av såkalt lykke der jeg gikk i snøen i skogen, noe utenfor min egen fatteevne, en dypere fornemmelse av sameksistens med naturen .... å være i ett med noe større enn meg selv? Noe opphøyd, over det grunnleggende og trivielle, noe flyktig. Mulig det er en form for lykke. Jeg funderer fortsatt...

Jeg har i årevis søkt etter den forståelsen! Se etiketten Lykke.

For meg er ikke lykke det samme som happiness. (Happiness is an emotional state characterized by feelings of joy, satisfaction, contentment, and fulfillment). 

For meg betyr det ikke at dersom alt dette er til stede, så er man lykkelig. Jeg er nok for mye av den rasjonelle typen. Dette sier Det Store Norske om Hva lykker er, les her

Forsking viser til at noen egenskaper, anlegg og kjennetegn karakteriserer et lykkelig menneske, les her                                            

Hvis svarene mine på siste utfordring i "gemsweekly", skal ha relevanse, da er jeg lykkelig i følge hva som står skrevet om forskning på nettstedet jeg viser til. Jeg vil nå heller tro at potensialet for å bli det, er til stede...

Action for Happiness bidrar i alle fall til å sette fokus og skjerper bevisstheten om hva som er verdifullt av engasjement, initiativ, handlinger mm, å ta med seg inn i hverdagslivet. Nettopp for å øke kunnskapen og innsikten vår om det, og hva et godt liv kan være. Det øker antall gode øyeblikk!

Innlegg i Aftenposten om dette vanskelige temaet, kan leses her

Lykke er nemlig en subjektiv størrelse som først og fremst har å gjøre med hvordan vi opplever oss selv og vår relasjon til verden.



Jeg fikk aldri sendt det svaret i kommentarfeltet. Var det en mening med det?


https://support.google.com/accounts/answer/32050

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.