søndag 2. januar 2022

Action for Happiness 2



Heisann Norma, så vakker “drueskikk”. Jeg har en klase druer liggenede på et fat på kjøkkenbenken. Tror jammen jeg vil lage et lite innlegg om det også! Men først må jeg ut på morgentur med hunden Spot. Tusen takk kjære bloggvenn, for at du vil følge med på Action for Happiness. Vi trenger alle en oppfordring til å gjøre gode ting både for oss selv og andre, gi hverandre en oppmuntring i en vanskelig tid. Ønsker deg alt godt i det kommende året, god helse, nye muligheter og flotte opplevelser, nyttårsklem fra Bjørg Nina

Normas blogg



Norma skriver på bloggen sin på den første dagen i det nye året: 

Skikken med å la druene symbolisere slutten av året begynte på starten av 1900-tallet.

Som på som mange andre områder var det mest sannsynlig handelstanden som startet det hele. De argentinske druebøndene hadde store og gode avlinger som de måtte avsette de årene.  

Siden den gang har denne skikken blitt kalt “tomar las uvas de la suerte” (å spise de hellige druene). Hvis druene spises samtidig med at kirkeklokkene ringer inn det nye året,  vil det bringe lykke til de som har spist dem. 


OPP MED HUMØRET! La oss håpe at året 2022 kommer med Covid-vaksiner hvis immunitet varer i minst 1 år og vi slipper å vaksineres flere ganger!


Og denne smsen er vel bare hyggelig: 






2 kommentarer:

  1. Morsomt med gamle skikker! Jeg har noen druer liggende som er fra i fjor! Er blitt gamle og skrukkete! Godt nytt år! Ja, vi må håpe at vi snart greier å ta knekken på viruset som plager hele verden!

    SvarSlett
  2. Denne skikken har jeg aldri hørt om.
    Håper du får et godt år med spennende gjøremål og morsomme stunder med barnebarna.
    Alt godt ønskes deg av Tove/fargeneforteller

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.