mandag 24. januar 2022

Selfie i ord - og 12 svar; 4

Familien bodde i annen etasje, og kontorene til pappa var i første.

Foten badested før og nå!

1.  Där fick jag första jobbet:

Jeg har noe av den samme starten på karrieren som Klimakteriehäxan. Min første jobb var for pappa, i "Ludvig Andersen, Spedisjon og befraktning", etablert av bestefar 15.mai 1906. Oppgaven var "å gå med fakturaer" til kunder i hans spedisjonsfirma og å levere post. 

Min første jobb med fast betaling var som ekspeditør i kiosken på et badested kalt Foten. Da var jeg fjorten år. Etter den sommeren har jeg aldri hatt ketchup på pølsene mine, kun sennep. Jeg gikk i ketchuplukt hele arbeidsdagen og fikk nok!

Skuespiller Lise Fjeldstad som Nora, lånt bilde

2.  Den personen ville jag se ut som: 

Nora i Ibsens teaterstykke  Dukkehjem, ingen vet vel nøyaktig hvordan hun ser ut... vi kan bare forestille oss. Les om Nora



3.  Tidning:

A-magasinet i Aftenposten. Kommer ut hver fredag med aktuelle artikler av høy kvalitet


Smykket kjøpt i Peru


4.  Färg: 

Turkis, vakker farve!


Bildet lånt


5.  Äter aldrig: 

Sild, beklager, har aldri vent meg til konsistensen...


Bildet lånt


6.  Godis: 

Daim som jeg aldri spiser fordi jeg er redd for å brekke en tann



7.  Alltid i kylen: 

Melk, nå laktosefri siden barnebarnet ikke tåler vanlig melk


Har tatt vare på en autograf jeg fikk da jeg møtte 
Sonja Henie en gang på 60-tallet

8.  Idrottsgren: 

Kurling, nei, det skrives med C! Kunstløp, hadde/har skøytene som skal til, men klarte aldri lage en piruett



9.  Skofärg:

Purpur, har flere sko med den farven


Lånt bilde, tror jeg har et cd-cover jeg kan bytte det ut med senere!

10. Artist jag gillar: 

Randy Crawford, jeg foretrekker jazz framfor mye annen musikk



11. Katt: De jeg har hatt: Rødhansa, Nøste og Sia, se imsia.blogspot.com



12. Konstform: Abstraksjon i videste forstand


Jeg arrangerer Bloggers Sunday Walk fk søndag. Bli med! 

Se hva dette er ved å klikke på Blogger´s Sunday Walk, også under headingen min.


Jeg har kun brukt google for å hente noen illustrasjoner etter at svarene er skrevet.

Det er Klimaktterie häxan som inviterer til utfordringen.


12 kommentarer:

  1. Vackert halsband i vacker färg! Och Dajm är väldigt gott ... ser att vi har en hel del gemensamt, kul att läsa dina svar!

    SvarSlett
  2. Morsom utfordring! På artist ville jeg svart Louis Armstrong og Bjørn Tomren :)

    SvarSlett
  3. Er silden du sikter til den med en veldig ubehagelig lukt?
    Jeg så det på TV.
    Surströmming (på engelsk 'fermented herring') er en spesialitet fra svensk mat som består av fermentert sild fra Østersjøen. Surströmming selges i bokser som avgir en sterk, stygg lukt når de åpnes. På grunn av denne lukten tilbys retten ofte ved utemåltider.
    Mine hilsener fra Argentina

    SvarSlett
  4. Det är så himla kul med utmaningar som både svenska och norska bloggare deltar i. Det blir alltid extra intressanta tolkningar. Alltid lär man sig nåt nytt:-)

    SvarSlett
  5. Å bra. Interessant utfordring... å ja, turkis er flott, spesielt kjedet ditt. Og ja, jeg liker kunstløp :-)) og ja, jazz er super - selv om jeg lytter til musikk etter eget ønske...og jeg hører på musikk eller nyter stillheten, liker jeg ikke bakgrunnsmusikk. Kunst :-) super endelig har de første museene åpnet igjen, Stat kunstsamlinger i Dresden inkluderer 15 museer og det er totalt ca 50 museer i Dresden og jeg har en årsbillett :-)) Forrige fredag ​​var jeg i kunsten samlinger - spesialutstilling "drømmer om frihet. Romantikken i Russland og Tyskland”.
    din utfordring
    Jeg må se "Søndagsutflukt".
    klem fra meg

    SvarSlett
  6. Hej! Äntligen hittade jag dig igen! Trevligt att läsa dina svar! :)

    SvarSlett
  7. Och jag som tyckte att jag fuskade lite! Det är ju meningen att man ska fortsätta nästa fråga på det som svaret på frågan innan slutade, men jag ger mig. Jag gillar nämligen att du berättat så mycket på varje fråga, då lär man känna dig bättre.....
    Egentligen hade jag velat svara Gina Lollobrigida på frågan om vem jag (som ung) hade velat likna, men hennes namn gick inte in på bokstaven. Men å andra sidan gjorde det inget, för vem 17 skulle ha kunna se ut som henne av oss "normala"!?
    KRAM/Susie

    SvarSlett
    Svar
    1. Nå har jeg som sist, skrevet bokstavene som jeg kobler sammen i fet skrift, litt sivil ulydig pleier jeg alltid å være: jeg lever etter Kardemommeloven!!!!

      Slett
  8. Her var det mye å svare på. Må bare ta noe raskt.
    Har likt både og gå på ski og skøyter, og danser både swing og gammeldans. Elsker musikk Ella Fitzgerald, Sammy Davis og Frank Sinatra m.fl.
    Har hatt både katt og hund, og liker både Dajm og sursild. Turkis er vakkert!
    Hilsen Tove/fargeneforteller

    SvarSlett
  9. Älskar att du är olydig, jag gillar såna människor! Brukar vara det själv - och var det på två av ställena!!
    KRAM/Susie

    SvarSlett
    Svar
    1. Er bare litt rampete når det ikke går ut over noen ;:OD)

      Slett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.