søndag 30. januar 2022

Blogger´s Sunday Walk, Winter 2022

Det blåser kraftig, men sola skinner fra klar, blå himmel, og med hund i huset blir det tur åkke som. Kanskje ikke til en varde på toppen av et fjell! Legger inn bilder senere i dag når hovedturen er vel overstått. Har allerede vært på en morgentur, der jeg verken møtte folk eller fe.

Håper ikke vinden hindrer noen å komme seg ut, å "stikke nesa utafor døra" i det minste!

Jeg valgte å ta med meg han firbeinte til Gunnarstorp, for det er et kulturminnested jeg aldri har vært på før. Det skjems jeg faktisk over... jeg med min kulturinteresse godt over gjennomsnittet. Aller først gikk turen en snarvisitt innom Hunnfeltet med steinringer fra jernalderen. Se bildene over.

Steinene her er ekstra høye.

Litt utenfor den merka stien fant jeg disse 
(mest sannsynlig en grav fra jernalderen, 
eller kanskje bronsealderen siden 
steinene ligger bare dvs uten jord over seg)) :


Når det gjelder tidfesting, f.eks. eldre og yngre jernalder, så tar benevnelsen utgangspunkt i vår egen tid. Det betyr at yngre jernalder egentlig er eldst, da har det mao vært jernalder her i nærmere 1250 år eller i 1550 år for den saks skyld!

Skulle ikke tro dette er vinterturen for BSW... 
Det var litt bratt terreng noen steder, og da jeg skulle ta tak i stammen ved Spot, knakk den tvert av, så råtten var den! 
Ikke mange turgåere jeg møtte i dag, kun en familie med hund. Som sagt, vi MÅ jo ut ;:OD)
Spent på hvor mange bloggere som har funnet det fristende...
Jeg har også nylig oppretta en instagramkonto: spor.fromantienttimes. Besøk den gjerne!

Parti fra morgenturen, lokalskauen vår...

Motiv fra kveldsturen med utsikt til barndomshjemmet mitt til venstre.

2 kommentarer:

  1. Jeg får se om vinden løyer litt utover dagen. Vi gikk en tur i går, men nå var det blitt veldig glatt igjen mange steder, så jeg er litt engstelig. Fint med pigg-støvletter der det er glatt, men dumt i de områdene det er bart.
    En god Bloggers Sunday ønskes av Tove/fargeneforteller

    SvarSlett
  2. Det blåste faktisk ikke så voldsomt da jeg gikk, og glatt var det heller ikke. God tur Tove...

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.