tirsdag 20. november 2018

Brikkene faller på plass; vår felles kulturarv og dens krumspring


Etter at jeg besøkte Peru i fjor, har jeg studert ulike mønsterdesign som går igjen i flere kulturer, ikke bare i tid, men også i geografisk avstand. Det gjelder særlig formen som ser ut som små kroker.
Jeg fant mønsteret i Peru, brukt både i veving og strikking - det var til og med prega i sølvekulene i smykket jeg kjøpte med meg hjem. 


klikk

Jeg fikk aldri noen tilbakemelding som lova, på spørsmålet mitt i dette innlegget!




Her er nesten samme mønster på skjerfet jeg kjøpte i Uzbekistan!
Og under bilder av en rideveske, vevd teppe, knytta teppe, et veggteppe - alt med samme innslag av mønster.





Under arbeidet med utfordringen Øye i uke 47, kom jeg over denne informasjonen:
Detail of a 19th-century Anatolian kilim, with rows of crosses (Turkish: Haç) and scattered S-shaped hooks (Turkish: Çengel), both to ward off the evil eye Kilde

Ordet Çengel kommer fra 
som betyr krabbe på tyrkisk.



Motifs are derived from symbols that were used in ages gone by to inform, communicate and to convey ideas. Over time, some of these signs merged with myths, acquired hidden significance and moved into the world of esoteric symbolism. In this context, their use may not be limited to decorative purposes. Due to the hidden forces they are believed to imply, their primary purpose may well be psychological rather than aesthetic. Here is a comprehensive list of commonly used motifs.
Bukkehorn 
Dette motivet brukes som et symbol på fruktbarhet, heltemot, makt og maskulinitet. Det kalles også boynuzlu yanis, boynuzlu, koclu yanis, gozlu koc basi.
Kan krokene på mønsterene både fra Peru og Uzbekistan ha samme betydning? Det står i beskrivelsen til smykket jeg kjøpte i Lima at det skal gi beskyttelse - og her kommer forklaringen slik jeg tolker den, krokene skal hekte opp det onde....

Kan jeg nå si at grublinga har kommet til en ende? For se neste innlegg: Mer om folklore i Uzbekistan.

Se tidligere innlegg:
Et ubetinga ja



3 kommentarer:

  1. Svært interessant !
    Skal tru om desse trekka i kulturen har si felles vugge ?
    Mykje sannsynleg...
    Lukke til med forskninga.

    SvarSlett
  2. Dette er spennende. Å sammenligne ulike kulturer. Jeg kjøpte flere "gode øyne" i Tyrkia. Jeg beholdt selv et av dem, og ga andre til kvinnelige medlemmer av vår familie. Dette øyet skulle holde det onde borte. Så det er også en beskyttelse. Er du interessert kan jeg ta et bilde av dette og sende deg, men du har kanskje et slikt? Hilsen Tove/fargeneforteller

    SvarSlett
  3. Heisann, takk Tove, men jeg har flere bilder fra turen vår til Capadokia, faktisk et helt tre dekorert med nazar. Fantastisk!

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.