onsdag 7. november 2018

Høstens Blogger´s Sunday Walk




Jeg har den gleden av å fremdeles dele bilder og inntrykk fra Blogger´s Sunday Walk - så lenge jeg er i stand til å bevege meg utendørs og i tillegg får følge av bloggvenner, blir det innlegg på bloggen fire ganger i året, vinter, vår, sommer, høst - alltid den siste søndagen i
januar, april, juli og oktober.

Markedsføringa mi har vært slett i det siste. Jeg ser tydelig at innsats på det området gir resultater. Men når tida til det ikke strekker til, er jeg glad for den lille responsen jeg får. Tove bak Fargene forteller er trofast BSW tilhenger. Hennes tur i slutten av oktober gikk i hennes nærområde, fra Stovner i Groruddalen mot Haugenstua og Rommen. Dette er et område som både består av urørt natur, kulturlandskap og bebyggelse av ulik karakter.
Tove skriver: 

Det har blitt skrevet så mye negativt om dette området, og de fleste tror kanskje at det er triste høyblokker uten grøntområder her i dalen. Så er det stikk motsatte tilfelle. Se på dette! Jeg vet ikke om noen andre som har det så fint rundt seg.

 


Tove illustrerer teksten med mange bilder av hvordan området de siste årene er blitt oppgradert til en kombinert tursti der natur og kultur møtes i form av en skulpturpark.
Gå inn på siden hennes og få en fyldig beskrivelse.
Jeg har valgt meg ut et par bilder til inspirasjon.




Foran huset der jeg bor, er det en stor dam hvor demningen for noen år siden fikk lekkasje. Etter den skaden har dammen nærmest ligget brakk. Nå skal kommunen bygge ny demning og fylle opp med vann til et nivå som er 75 cm under tidligere vannspeil. Det betyr at nordre del ikke får vann og forblir sump. Hvis det kan bli så flott som det er ved Rommen, vil det fremdeles være et vakkert syn å skue.
Det viktigste av alt er at dammen forblir et eldorado for rødlista storsalamander. Arten har bare noen få dammer å klekke i på Østlandet. Det er viktig å bevare disse for artsmangfoldet i naturen. Vi har utrydda nok dyre- og planteliv som det er!
Facebooksiden Støttegruppe for Bjølstaddammen.




Det neste bildet minner meg om et prosjekt vi hver høst har med elevene våre på Ravelinen i Gamlebyen, Fredrikstad. I år het utstillingen av installasjoner Mellomrom. Elevene får mye oppmerksomhet av de som passerer på vei til og fra jobb, eller på søndagsturen til Vaterland og fuglereservatet på Øra.
Bilder fra årets presentasjon: 




Jeg tok ikke så mange bilder i år... for dette skoleåret har jeg ingen elever i 2. klasse, og det er nettopp de elevene som har ansvar for utstillingen. Derfor har jeg ikke muligheten til å vise likheten mellom installasjonene Tove viser bilder av og elevenes! For spesielt interesserte finnes en mer utfyllende dokumentasjon på facebook: 




Dersom flere vil være med på vinterens BSW, så sett av datoen 27.januar, alltid den siste søndagen i den midterste måneden i årstiden.

Her er min høsttur!





1 kommentar:

  1. Så bra at du kunne benytte noen av mine bilder. Vi satser på at den neste Bloggers Sunday Walk får med flere! Hilsen Tove/fargeneforteller

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.