fredag 16. november 2018

Shahr-i-Zindar; tenk at jeg kom hit .... til Samarkand!




Shahr-i-Zindar er det en av de mest mystiske og unike arkitektoniske monumentene i Samarkand. Stedet består av rader med blåfargede graver, elleve mausoleer, som ble bygget etter hverandre i 13-1400-tallet.




Den vakreste graven er Shodi Mulk Oko Mausoleum (1372), hvilested for en søster og en niese til Timur, andre til venstre etter trappene. Det utsøkte majolica- og terracotta-arbeidet her er av så eksepsjonell kvalitet at det krever nesten ingen restaurering.




Det er som en drøm å ha opplevd dette. Jeg hadde aldri trodd at jeg noengang skulle komme til Samarkand ... det lå liksom så langt utafor min allfarvei. Nå har jeg vært der! Jeg måtte klype meg i armen for å føle at det virkelig var sant da jeg sto midt mellom disse vakre bygningene..


Shodi Mulk Oko Mausoleum


Jeg skulle gjerne ha hatt mer tid her...




Jeg vil nok komme tilbake til dette innlegget mange ganger, blir ikke mett av å se på bildene som framkaller opplevelsene av å faktisk være der.


Som et Soria Moria slott!

1 kommentar:

  1. Det er ikke mulig å kommentere alt dette - bare å si at det er helt fantastisk! For en opplevelse å være her!!!!! Som sagt, jeg skulle gjerne vært med. Hilsen Tove/fargeneforteller

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.