onsdag 7. november 2018

Spennende om farver




Jeg har nettopp hatt tre innlegg på bloggen om farven gul. At farven ble gul var ikke tilfeldig. Jeg er med i en ukentlig utfordring, og forrige uke hadde tema gul. Mitt innlegg kunne for så vidt ha behandla en hvilken som helst farve, for prinsippet om hvordan farver oppstår, er det samme for hele spekteret. Det som er forskjellig, er mengden elektromagnetisk stråling som frigjøres når et elektron skifter bane. Det skjer når atomene som gjenstanden er bygd opp av, påvirkes av sollys.






Det er flere enn meg som er opptatt av dette. Dr Helen Czerski har lagd en TV-serie for BBC med utgangspunkt i, Ei verd av fargar, som serien heter på NRK3.
Serien som på engelsk er kalt The spectrum of Science består av tre deler, Colours of Earth, Colours of Life og Beyond the rainbow. Les mer!. Den første episoden er ikke tilgjengelig her, men det er alle episodene en uke til på NRK 3! Sjekk ut!


Grønne bakterier



1 kommentar:

  1. Takk for nok et flott innlegg om farger.
    Det er merkelig at folk flest er så lite opptatt av farger, enda fargene er den raskeste form for kommunikasjon, og naturens sterkeste signalsystem! Men de tenker ikke på det.
    Kan ikke forstå at mange har orket å leve i minimalistiske omgivelser i mange, mange år. Det er ikke bra for helsen!
    Kan fravær av farger gjøre at så mange unge mennesker blir deprimerte og psykisk syke? Jeg tror det kan være en av årsakene.
    God helg ønskes av Tove/fargeneforteller

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.