søndag 11. november 2018

Bakelse/Bakst; julekakeraid 2018 - Uzbekisk julekake med russisk vri




I fjor starta jeg å bake julekaker fra ulike deler av verdenen, og fant fort ut at alle kakene hadde en del til felles i form av fyll og andre ingredienser. Hele sju kaker ble testa. Noen fra Italia, Spania og Peru. I år hadde jeg håpa at en julekake fra Uzbekistan kunne innlede julekakeraiden. Men til tross for mye søk på nettet og direkte henvendelser til aktuelle blogger, har oppskriften uteblitt. Derfor er det en kake med russisk opprinnelse som får æren av å være den første dette året.
Nesten alle kakene jeg har sett på nettet under min jakt på uzbekisk julekake, har vært runde med hull i midten. Jeg hadde engang en slik form, men som mange andre har jeg glemt den igjen et sted jeg brakte med meg kake i formen. Borte er den. Jeg kjøpte en ny i våres. Over to måneder tok det å frakte den fra Irland til Bjerkestien. Den er blitt tatt med til Lia og værende igjen. Jeg tar ikke sjansen på å bestille fra Amazon nok en gang... da kan det hende jeg ikke får den før jul av PostNor.
Den nye formen ble kjøpt inn lokalt i går, og på vei hjem møtte jeg en kollega som sa: "Har du vært å handla?" 
"Du vet, jeg har lova å ha med kake på neste strikkekafe´ og jeg vil gjerne servere en julekake fra Uzbekistan, men det må bli en russisk variant!"
Både Katharina, som jeg møtte, og Mette, mitt reisefølge, er med i gjengen som arrangerer strikkekafe´ på jobben.
Andre ingredienser som også fant veien ned i handlekurven var nedlagte kirsebær, cottage cheese og rømme.


En ekte Rojdestvo keki på uzbekisk vis... viste seg å være en ekte tysk stollen...
det får bli neste julekake.  
Her fant jeg imidlertid noe jeg kan bruke:
http://povarvdome.com/recipe/detail/rozhdestvenskij-keks/
http://marysinakamorka.blogspot.com/2016/01/keks.html

Se ordet keks er det samme som kake!

Очень простой рецепт
200 гр творога
200 гр муки
1 чайная ложка разрыхлителя
2 яйца
50 гр сметаны
200 гр сахара
50 гр растопленного сливочного масла
200 гр вишни
крахмал (около столовой ложки)
ванилин

Se over!
200 gram cottage cheese, kan sikkert byttes ut med frokostsalat eller kesam
200 gr mel
1 ts bakepulver
2 egg
50 gr rømme
200 g sukker
50 g smeltet smør
200 gram kirsebær
stivelse (omtrent en spiseskje)
vaniljesukker
40-50 minutter ved 200 grader.

eller 

250 g mel
300 g mykt ostemasse, innhold på 18%
200 g sukker
3 egg
2 ts. bakepulver
1 kopp steinløse kirsebær
1 ts revet sitronskall
klype salt

Tror jeg blander disse to oppskriftene!




Sånn ble den:
3 egg piska godt sammen
250 gram mel, 
200 gram sukker,
2 ts bakepulver,
litt vaniljesukker
1 ts hakka skall av sitron
kype salt 
blanda sammen for så å ha i eggepisket,
rørte godt!
Litt mel lot jeg være igjen til å gi kirsebærene et belegg.
Tok opp i 50 gram smelta smør,
rørte godt,
helte i 50 gram sæterrømme, 
så et beger med cottage cheese (250 gram), 
tilslutt de melne bærene.
Rørte godt....
Ovnen forhåndsvarma til 200 grader. Jeg baker med varmluft, så det er viktig å passe steken.
Kaka får et dryss av melis på toppen før servering.




BU ERDA!




Jeg helte mesteparten av røra opp i den nye formen med hull i midten. Resten tok jeg opp i en form til italiensk panettone som jeg også kjøpte siden det var 30% avslag på alt kjøp av kjøkkenutstyr i går.
Det blir farsdagskake. Vi "feirer" han far i Norge i dag! Ikke rare feiringa her i huset, men en smaksprøve på kaka blir det.
Hovedkaka oppbevares i fryseren til neste strikkekafe´ mandag 26. november. 
Ved neste bakst har jeg sjølplukka kirsebær!






Far vurderer den varme kaka til veldig god, og jeg tror sitronskallet har gjort sitt til det...
Verd å  bake igjen!







Og tennene løper i vann når jeg ser bildene av disse kakene!
Julekake fra Sør-Afrika!
Julekaker fra Europa

https://natashaskitchen.com/8-layer-honey-cake-recipe-medovik/#respond
https://natashaskitchen.com/category/holiday/christmas/

17 kommentarer:

  1. Så spennende! Den ser riktig god ut. Har dilla på julekakeoppskrifter selv, men har ikke prøvd så mange utenlandske. Sånn form med hull i midten har jeg alltid hatt. Må bruke den til den mørke fruktkaka som er fast tradisjon og den første jeg baker...

    SvarSlett
  2. Är otroligt impad över din research och dina bakkonster! Har aldrig bakat nåt i hela mitt liv, och tänker inte börja nu. Men stort GRATTIS till framgången:-)

    SvarSlett
  3. For ei interessant historie å lese.
    Du er fantastisk kreativ og iherdig. Og resultatet ser
    nydeleg ut.
    Nyt den spennande kaken.
    Helsing Anne-Mari

    SvarSlett
  4. Blir inspirerad av ditt inlägg - kanske dags att sätta igång att baka igen. Det är ju snart advent så det är dags att baka lussekatter. Kakan ser otroligt fin ut.
    Ingrid

    SvarSlett
  5. For noen kaker - for en energi! Hilsen Tove

    SvarSlett
  6. Problemet med alla goda bakelser är sockret som numera inte äts så mycket hos oss, men spännande recept för de som gillar och framförallt bakar.

    SvarSlett
    Svar
    1. Kanskje stevia er løsningen på det søte i kaka... har aldri prøvd det, men verdt er forsøk!

      Slett
  7. Det där ser gott ut! Vore inte dumt med en smakbit!

    SvarSlett
  8. Kul idé att baka olika sorters julkakor från olika länder.

    SvarSlett
  9. Så energisk du är! Kakan ser verkligen underbar ut.

    SvarSlett
  10. Vilka komplicerade bakverk!Hoppas de blev så goda som de ser ut.

    SvarSlett
  11. Kakan ser verkligen jättegod ut och vilken spännande ide att baka julkakor från olika delar av världen!

    SvarSlett
  12. Vad roligt med "julekaker" från olika länder. Några spanska och franska har jag testat. Spännande med din uzbekiska kaka. Undrar så hur den smakar.
    Fin tolkning av veckans tema.
    Ha det gott!

    SvarSlett
  13. Vilken spännande utmaning du har tagit dig an! Jag som inte äter kakor, socker eller dylikt skulle tyvärr inte kunna göra likadant men tanken är fantastiskt intressant!

    SvarSlett
  14. Gillar resultatet, kul att följa det.

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.