torsdag 29. november 2018

Julekakeraid; min beste julekake med tranebær og eldkvede


1. desember skal vi naboer ha julegateåpning. Det er resultatet av oppfordringen jeg fikk fra Action for Happiness, se innlegget. For anledningen skal jeg lage julekake med mine favoritt frukter og nøtter.




Det er tranebær, lyse rosiner, eldkvede, pistasjnøtter og dadler... og med honning og masse godt krydder!




Gelé
Vask og tørk kvedene. Fjern blomst og stilk og del hver frukt i 6 båter. 
Legg frukten i en kjele og fyll på vann til det står godt over. Kok opp, og la kvedene koke til de er godt møre. Det tar ganske lang tid. Kvedene må være helt utkokte før saften kan siles fra. Vri silposen godt opp i varmt vann og heng den på stativet. Hell de kokte kvedene i og la saften renne godt av. Mål saften. Ha den i en kjele og bland i sukkeret. Sett kjelen på svak varme og rør til sukkeret er smeltet og blandingen koker opp. La geléen koke uten lokk i 5-20 minutter.





Skum godt. Øs litt av geléen på en kald asjett og la den stå kjølig et par minutter. Skyv geleen sammen med baksiden av en teskje. Blir det rynker på overflaten er geleen ferdig til å fylles i gelékopper eller små glass. Fyll dem helt fulle. Sett på lokk med det samme, eller avkjøl geleen, dekk med smeltet syltevoks og sylte- eller plastfolie. https://www.frukt.no/ravarer/frukt/kvede/

Blir ikke geleen stiv? Les her:
Kilde



Jeg har delt fruktkjøttet i små biter, gitt dem et oppkok i litt vann med sukker (smakte meg til en nydelig sursøt smak). Etter litt tørking er de ferdige til å ha i julekakedeigen.
Kvedene har jeg delvis plukka fra en havehekk litt lenger ned i gata og i atriet ved inngangen til skolen.


Klassisk julekake med frukter
250 g smør
5 dl melk
50 g gjær
150 g sukker
2 ts knuste kardemommekjerner
1 ts salt
1 kg hvetemel
250 g frukter


1 egg til pensling* Smelt smøret, bland i melken og rør gjæren ut i væsken når den er fingerlunken. Bland sukker, kardemomme og salt med mel og elt det sammen med væsken til deigen er blank og smidig. Dekk til og sett deigen lunt så den får heve seg til dobbelt størrelse.Kna ut og elt deigen godt. Del den i to og fordel fruktene. Apsikat er et godt alternativ til sukat som ofte står på liker-ikke-listen. Form deigene til runde kaker eller ha dem i smurte former. Sett dem til heving på ny i minst en halvtime. Ferdig hevet skal kakene pensles med pisket egg og settes i ovn på 225 grader. Senk temperaturen til 175 grader. Stek videre i tre kvarter.
Sett frem fersk julekake og den er borte på et blunk! Den tåler imidlertid godt å hvile et par dager for så å skjæres i tynne skiver. Og den egner seg godt til frysing. Kilde




Jeg hadde litt rømme igjen i et krus som jeg også lot få være med i deigen... Krydderet er en blanding av kardemomme, kanel og ingefær.




Resten av eldkveden tok jeg på glass for å ha med som pålegg til vintersolverv-festen.



Kjøpte en kaki i dag, det må da være i slekt med ildkvede??
Se godt og sundt og billig

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.