mandag 10. august 2009

Neste sommer II


"Den stygge andungen" eller...

Larven er også observert i dag 19. august. Er spent på om den overvintrer og vil komme tilbake som sommerfugl neste sommer.

Acronicta euphorbiae

Hvis det er en slik en den blir, er jeg ikke så sikker på om den er i live etter neste gang jeg ser den!

Syrekveldfly, acronicta rumicis

Jeg spurte en biolog på siden Spør en biolog, og fikk svar. Det er en nattsvermer. Jeg lar den leve! Tross alt er den en del av kretsløpet og mangfoldet som har sin plass i naturen selv om ikke jeg er så begeistret for dem der de smeller og flakser i lyset på mørke, varme sommerkvelder.
Se: http://www.nhm.uio.no/fagene/zoologi/insekter/norlep/noctuidae/rumicis.html

Merkelig at nattsvemerenes larver skal være så vakre, og dagsommerfuglenes nærmest ufyselige.
Her får uttrykket den stygge andungen omvendt betydning, viser det seg...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.