tirsdag 18. august 2009

Ferskentreet

Ferskentreet Det siste bladet henger i en tynn tråd!

Treet kom med posten fra Bakker i Nederland. Det så robust ut med flott stamme og to kraftige greiner. Røttene var mange og lange. Alt lå til rette for å kunne drømme om egne ferskner om noen år.
Det ble plantet i jorda umiddelbart og så ut til å tilpasse seg helt greit. Det fikk små tynne blader fra flere nye skydd på stammen og greinene. Alt så såre vel ut en god stund. Bladene foldet seg ut og utviklet seg normalt med grønn frisk farve.
Men samtidig med at det fuktige være satte inn etter fjorten dager med middelhavsklima, stoppet den gode trenden brått. Bladene ble puslete, slappe og hang ned for så å fallet av. Fikk treet for mye vann?
Jeg unnlot å vanne hver gang jeg vannet tomater og agurker, passet hele tida på at jorda var passe tørr/fuktig og stelte det etter alle dyrkingskunstens regler.
Uansett - enden på det hele ble at en av greinene tørket inn og derfor klipt av. Ennå levde håpet om at den andre skulle klare seg og få flere spenstige blader.
I dag vil sannsynligvis det siste bladet falle til bakken også. Det ble avslutningen på et sørgelig kapittel.

Har treet gått rett over i høstmodus? Er det vanlig at ferskentrær feller bladene midt i august, eller har jeg fått et tre som ikke trives i drivhuset blant tomater og agurker?
Er det noen knep jeg bør kjenne til for å få et tre som kan bære frukt etter noen år?

Bakker gir 2 års 100% kvalitetsgaranti. På side 5 i brosjyren som fulgte med bestillingen, står det svart på grønt: Varer som ikke oppfyller dine forventninger. Du får så snart som mulig et erstatningsprodukt hvis sorten finnes på lager, og du fortsatt kan plante den. Hvis ikke det er mulig, får du en verdisjekk på kjøpesummens verdi. Skade på grunn av frost eller uttørking dekkes ikke av vår garanti.
Jeg har fått svar på mail at jeg kan få nye planter til våren som erstaning for dem som ikke klarte frakten. Da vil jeg også sannsynligvis få nytt ferskentre, håper jeg. Mailen ligger trykt i mailboksen!

2 kommentarer:

  1. Kan ikke hjelpe deg med råd, men det var da en sørgelig historie. Håper du får hjelp. Kan dra meg til minnes noen stygge liljeløker fra samme sted dog...håper ikke det var feilet..

    SvarSlett
  2. Tør nesten ikke kikke inn på sidene dine fra nå av. Blir rent beklemt over egen innsats!
    Det er ikke liten jobb du har lagt ned i planlegging, organisering og ikke minst foredling av frukt og bær.
    Men så får du lønn for strevet også da i form av paier og safter og kanskje litt snaps?

    Bakker har vist seg fra en veldig ok siden mht handel. I fjor fikk jeg slippe å betale en forsendelse jeg ikke fikk hentelapp på og som således ble sent i retur, helt uten krangel.
    I år har jeg fått forsikring om å få tilgode beløp for planter som ikke holde den kvaliteten de lover i brosjyren. Sympatisk så langt.
    Jeg venter og ser om ferskentreet får nytt liv til våren. Nå har jeg bildet på bloggen som dokumentasjon på dagens tilstand!

    Fortsatt god safting og baking!

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.