lørdag 22. august 2009

Tid for tujaklipping og luking

Dagen i dag blir nok mest brukt til fortsatt tuja-klipping og luking, og kanskje gjøre ferdig Frøyabedet/fontena.

Startet på å klippe de tre store tujane i går. Det har jeg aldri gjort før. Den store elektriske hekksaksa var ikke like lett å håndtere i høyden som på midten, så jeg stoppet i hevet armhøyde. Jeg skal absolutt ikke vise noe - "etter"-bilde her!
Det blir sikkert ok når det får vokst seg til igjen. Jeg hadde bestemt meg for ikke å ta mer enn at vi beholdt skjermingen fra gata. Nå er innsynet et faktum. Herren i haven avrundet toppene. Så til slutt ble resultet så bra det kunne bli.

Greit å bruke nettet når det er noe jeg lurer på:
Innsendt av: Arne Gåskjenn
Tuja klippes bare på sidene hver sommer til den har nådd ønsket høyde. Deretter må den klippes hver sommer både på sidene og i toppen.

Til slutt en liten hyllest til Amandas nydelige rosa blomster på Blommande fredag denne uka.
Dette er min sukkertopp som får stå etter luking også!



Etterskrift:
Herren i haven syntes det ble litt glissent mellom tujaene, så han dro og kjøpte "noe småtteri" til å sette mellom dem. Furubuskene som opprinnelig sto der, hadde fullført jobben, men jeg hadde ikke hjerte til å kaste dem på dynga. Derfor fikk en av dem ny plass ved komposten.
Det resulterte i at den sterkt savnede saksa mi dukket opp under et spatak. Vips så er den tilbake igjen hos en fornøyd eier.

Skjoldbærer tv , ? th

Resultatet av dagens luking ble at disse plantene ble tatt ekstra godt vare på. Den ene for at jeg ikke skulle røske bort alt og den andre for at jeg ville gi den bedre vilkår.
En god dags jobbing premieres med rett der mesteparten er fra egen odling. Man tar det man har: mange grønne, gule, rød tomater, agurk, squash, persilleselleri osv

4 kommentarer:

  1. Oj vad glad jag blir. Så vacker den är solen ser ut att skina på din sukkertop. Vackert foto och texten gör mig rörd.
    Kram och tack min vän. Bifogar en länk om min vackraste ros som har en särskild betydelse för mig. Om du vill kan du titta, du behöver inte skriva något.
    http://fotomix.bloggsida.se/2009/06/extrakryddade-foton-sju-rosor-ar-sju-ar/

    SvarSlett
  2. Hei Amanda!

    Jeg var bare helt nødt til å kommentere innlegget ditt, for mens jeg leste det, knallet det fem ganger, en salutt, i lufta utenfor. Om det var for naboen eller en annen, vet jeg ikke, men jeg velger å si at det er for deg!

    La det bli minst 50 roser i buketten din!

    SvarSlett
  3. Amanda!

    Jeg får ikke lagt inn kommentaren på siden din!

    SvarSlett
  4. Det var en fargeglad og delikat middag. Herlig å gå ut og bare forsyne seg, eller.. det blir litt av en nedtur når vi må begynne handle grønnsaker igjen ..

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.