torsdag 13. august 2009

Gubben på do



Dogubben er laget i sernitt og rekved av yngste sønnen i huset.

På prikktegningen er han ikke store karen!

Sommeren er snart over, og tiden på utedoen er forbi for mange feriegjester.
Utedoen har sin sjarm og kultur.
Hvorfor er det hjerte på døra, og hvorfor skal portretter av kongefamiliene henge på veggen?
Det er en merkelig tradisjon.
Fikk ett treff på "utedo og kongeportretter", men teksten ga ikke noe svar.
"Utedo og hjerte" derimot ga mange treff : Utklipte bilder av kongefamilien fra aviser og ukeblader ble som regel hengt opp istedet for å bli brukt som dopapir, da en slik bruk ble betraktet som respektløst.
Jeg bruker ofte å si "et visst sted". Under overskriften Ordbakgrunn står det at
" I Ynglingesagaen måtte Fjolne ut et visst sted." Det er med andre ord et eldgammelt uttrykk!
Kilde: Wkikpedia

Et visst sted betydde "das Haus" et annet sted i verden. Nå sitter vi bare igjen med den første delen av navnet, dassen!
Men hvorfor hjerte på døra er jeg fremedeles uten svar på...
Hjerteformen er kjent fra gammel egyptisk kultur, men hva slags symbolverdi det hadde den gangen, er usikkert. Grekerne forbandt det med evig liv.


Tirdag forrige uke var jeg på besøk på slottet, og der hang kongeportrettene malt av Håkon Gullvåg. Egentlig kan jeg godt forstå folks forargelse for maleriene, men kongeparet selv var førnøyd, så da er det vel ikke så mye mer å bry seg om?
Rent kunsthistorisk er portrettene veldig interessante, men det er en annen historie...


Les mer om hva kunstnerern selv mener på http://www.forgyller.no/artikler/Helt%20dronning!.htm

4 kommentarer:

  1. Dette var en morsom dogubbe,ja det är virkelig en underlig tradition med kongeportretten, så det fanns en intressant förklaring till detta.

    SvarSlett
  2. En sån dogubbe kan din son gjerne få lage til meg og :) Das haus, er det der ordet kommer ifra.. Bilden av kongen synes jeg faktisk er flott, utrolig spennende farger som er brukt, hade gjerne studert det " live".

    SvarSlett
  3. Hei! Takk for opplysningene..interessant;)
    Tenkte litt videre på dette med utedoer.. (klarer nærmest ikke si utedass..fordi jeg syns det er så stygt...hm..prippen? ikke egentlig;))Jeg er oppvokst på bygda, bor fortsatt landlig..åh Gud, så mange utedoer jeg har sittet på gjennom tida!;)Fra de helt motbydelige, som du bare gjør det du må og kommer deg ut i en fart- til de du rett og slett slo deg ned på for en stund, fordi den var både ren og pen, samt kanskje både tegneserier klistret på veggen og annet interessant!
    Flott at du gir oss noen fakta om utedoer og får tankene til å vandre om dette nødvendige "fenomenet";)
    Flott blogg jeg følger med spenning og glede! En flott helg ønskes;)

    SvarSlett
  4. Hej
    jeg har försökt å komme in på linken du sente med kongeportretten, men det fungerade ikke.jeg syns disse portetten ser lite underlige ut,det skulle värt morsomt å vite vad kunstneren har hatt för tanker.
    Jeg har inget hus i Bergen, men mine söstre har hus og store hager. jeg tror det er derfor jeg liker hageblogger så gott.

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.