lørdag 15. august 2009

Frøken Rosa

Frøken Rosa

Frøken Rosa skal på ball i sin praktfulle purpurfarvede fløyelsskjole. I går kveld hadde hun ennå ikke rukket å få på seg kjolen skikkelig.

I vår var hun tørst og slapp... og lot være å vise seg. Hele sommeren har jeg ventet på at hun skulle friskne til og springe ut, og gleden ble stor da knoppene kom. Men regnet kom samtidig og knakk halsen på den første.
Likevel poserte hun for meg, og viljen til å reise seg under fotograferingen var sterk. I dag henger hun litt med hodet og kan kanskje bare drømme om ballet og å få danse med Herr Anderson.
Hun er bare vidunderlig fullt utsprunget!


13. august skrev jeg på moseplassen.com:
Jeg krysser fingrene for at min Frøken Rosa springer ut innen fristen. Jeg har valgt henne til å delta. Reservemisser står i kø og tripper, og håper i det lengste at en av dem får steppe inn!

Roseinformasjon:
Cuthbert Grant rose er en av de beste buskrosene fra Kanada i parklandserien fra 1967 og er en Arkansana Hybrid med veldig stor herdighet. Rosa ble utviklet til å tåle kalde vintre på den kanadiske prærien. Blomstene er vakre dyprøde med et snev av purpur som gjør seg godt inntil det skinnende grønne bladverket. Bladene har fine tannete kanter. På noen steder blir blomstene tydelig purpurfarvet, andre steder framstår den mer rødaktig.
Blomstene er store, fylte og koppeformete. De kommer i klaser på tre til ni blomster på en lang og smekker stilk.
Veksten er opprett og buskete. Planta er ofte den første som blomstrer, så vil den hvile, før den gir en mangfoldig annen blomstring om høsten. Da blir de fleste mer purpur og mindre røde.
'Cuthbert Grant' rosene er ekstremt motstandsdyktige mot svarte flekker, meldugg og rust. Det er en middels høy busk, men i varme strøk kan den bli opp til over to meter. Da kan den fakrisk begunne å klatre! De trives best på en lun, solrik plass i dyp humusrik jord.



Bildet over som viser Cuthbert Grant i første blomstring med en mer rødlig farve, er funnet på:
http://www.rose-gardening-made-easy.com/cuthbert-grant-rose.html

6 kommentarer:

  1. Så nydelig en rose :) Og kjolen var vakker :)

    Flott at den sprang ut i tide slik at den og du kunne være med på konkurranse!

    SvarSlett
  2. Hei Bjørg Nina. Så nydelig rose du deltar med! Takk for tipset om Frk Rose, jeg rakk akkurat å bli med jeg også:)

    SvarSlett
  3. Så fint at hun kom frem i full blomst i tide!
    Jeg er så svak for purpurfarvede blomster.
    Lykke til med "Frøken rosa"!:)

    SvarSlett
  4. Hei Jorunn!
    Tusen takk for oppmerksomheten. Nå står jeg i vase med vann. Den knekte halsen klarte ikke lenger å holde hodet mitt oppe!
    Med vennlig hilsen Frøken Rosa!

    Artig med litt sånn halvgale kommentarer! Det blir rene animasjonen.

    SvarSlett
  5. Hej igen
    Jag har lagt din blogg "Vilt og Vakkert" i min länklista. På min blogg ligger din häsning och vackra sukkertopp. Jag har tittat på din blogg. Först hoppas att den rosa Rosen minns sin dans med herr Andersson. Hennes balklänning var så vacker och alla såg henne virvla runt i en härlig dans. Natten lång ...

    Jag ser att du är duktig på blommor och att fotografera. Du kan så mycket och det känns spännande att läsa vad du har skrivit och att se dina vackra foton.

    Jag gör egna inlägg som jag kallar Extrakryddade Foton. Bilder varvas med ord. Så här kan det se ut. När jag fantiserar.

    http://fotomix.bloggsida.se/2009/08/extrakryddade-foton-fotomix-tom/

    Kram från Amanda

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.