fredag 11. juli 2014

Reinfann til farving av ull





Reinfann er en flerårig, urteaktig plante av astersfamilien som vokser villt i tempererte soner i Europa og Asia. Den har blitt innført til andre deler av verden, og i enkelte områder har de trengt andre planter til side.





De har helt tatt over bedet i Frøyas fontene, og jeg hadde store planer om å grave dem opp, flytte dem til medisinurtebedet, men problemet er at det bedet er fullstendig i uorden.
I dag ringte en amerikansk kollega og spurte hvor ho kunne finne tansy til farving av garn.
Kom til meg, var mitt klinkende, klare svar, du kan ta alt.
Jeg vet ikke om det er tilstrekkelig med planter til å farve nok gult garn til veving av en kopi av Baldishol teppet, en del innslag vil det nok bli.
Reinfann gir en flott, dyp gulfarve, men prosessen med tørking gir en utrolig vond lukt. Jeg tørka bunter på rommet mitt i søttenårsalderen, og det var få som kom på besøk den tida.





Jeg skal nok få et bilde av garnet til Carol også!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.