fredag 4. juli 2014

Det evige spørsmålet!




Hva skal jeg ha på meg?
Det pleier aldri å være noe som helst problem for meg, men nå har spørsmålet dukka opp et par ganger.
Hva skal jeg ha på meg på kvelden? Anledningen er nemlig yngste sønnens bryllup!
Under vielsen skal jeg ha på meg bunaden, men den vil nok bli varm og lite hensiktsmessig når sola har skint hele dagen midtsommers. For vi har jo bestilt sol!

For ti år sida var vi i Thailand i forbindelse med et besøk hos broren til brudgommen. Han studerte da i Melbourne.
Jeg hadde med meg denne tegningen av en kjole jeg ville få sydd i Bangkok. Det ble en fiasko. Jeg fikk nemlig ikke gjennomført den siste prøvinga, og Hanne og Magnus tok med seg de skreddersydde klærne hjem i kofferten. Kjolen passa ikke i det hele tatt. Vel hjemme ble kjolen spretta opp, for jeg tenkte jeg måtte kunne sy den om. Toppen ble nesten klar - , men bitene til skjørtet er blitt liggende i en pose på loftet alle disse åra. Fremdeles synes jeg designet er lekkert, farven på silkestoffet også - så hvorfor ikke bruke denne anledningen til å fullføre intensjonen min om å sy noe passende av stoffbitene.





Før det første har syeren lagd innsnitt fra livet og opp. Det skal det ikke være til tross for at det kan se sånn ut på denne varianten. For det andre skulle det ikke være isydde ermer.
En jakke sydd etter mine tegninger, hørte med til oppdraget. Den ble helt perfekt. Og er derfor blitt brukt veldig mye!


Her er det rett gjengivelse av farven på silkestoffet!


Så ble de enkelte bestandelene henta fram fra posen på loftet. Etter beste evne har jeg redesigna og gjort om. Lengden på ermene var verken eller, så dem har jeg gjort lengere.
Skjørtet er er skilt fra overdelen og har fått dype folder og nye innsnitt. Splitten på den høyre siden er sydd igjen, og ny splitt er lagd på venstre side. Ble ikke pent med splitt i begge sider.




Fant matchende bånd i farve og passende stil i mønster blant sysakene mine. Det blir et flott belte. Trekanter faller meg tydeligvis i smak!




Øyenstikkeren fra Tyrkia setter prikken over ién. Siden toppen har åpning bak, er det smart å ha en "undertrøye". Denne kjøpte jeg i NY for snart to år sida,  prislappen hang fremdeles på...... Skoa er kjøpt i Budapest. Så her blir det klær fra all over the world. Og det er litt gøy å tenke på at det var ynste sønnen og hans da samboer som tok med seg kjolen hjem for ti år sida.... og at det er den jeg vil bruke i bryllupet deres, og for første gang!





Fra å gå kledd på skikkelig tradisjonelt norsk vis på formiddagen, skiftes det til en internasjonal klesdrakt på kvelden...








2 kommentarer:

  1. Åh du verden! Snakk om en flott historie som ender godt! Du kommer til og være fin i det antrekket der. Fargen er flott og tilbehøret.
    Er mange som har bunad på under selve vielsen, og så skifter det før middagen.

    Masse lykke til i morgen!

    Varm hilsen fra Eva

    SvarSlett
  2. I am in awe of those who can do alterations...Happiness and joy to all on the wedding day! http://lauriekazmierczak.com/halved-lily-2/

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.