onsdag 23. juli 2014

Norsk ordtak om lykke





Å være sin egen lykkes smed - fra Norge

2 kommentarer:

  1. Husker du da vi var barn,- da fikk vi et blad som het Lykkesmeden. Jeg tror det var Sparebankene som utga det i forbindelse med bankens spareordning for skolebarn.

    Jeg husker at pappa ikke likte verken tittelen eller at enhver er sin egen lykkes smed. Det er sant til en viss grad, men jammen ikke alltid eller for alle. Det er klart man alltid kan tenke at lykke er en følelse, og at man kan skape den selv. Men er du unge på Gaza i juli 2014, så sitter det langt inne. Pappa var opptatt av at bankene brukte det. Han mente det var arrogant mot dem som ikke hadde noen mulighet til økonomisk lykke.

    Kom bare på det. 40 år gamle minner.

    SvarSlett
  2. Ja, de bladene husker jeg godt, tenkte aldri over tittelen, men lærte mye av innholdet som i stor grad var kulturhistorie som jeg beskjeftiger meg med i jobben i dag.
    Har faktisk noen blader liggende fremdeles. Klarer sjelden å kaste ting ....

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.