torsdag 31. juli 2014

Arkeolog i egen have




har jeg egentlig ikke vært, men da jeg fant igjen krukka jeg dreia i studietida, under jorda i rosebedet da jeg rydda der i dag, følte jeg det som om jeg hadde funnet noe verdifullt, en artig opplevelse... Den skal fortsatt få ligge der med ny jord over seg.




Satte av dagen til luking og rydding i rosebedet. Har ingen "førbilder" for det var et grusomt syn som ikke fortjener å bli publisert. Nyerosene var vokst himmelhøyt og kunne nå regnes som kratt, veksten var fullstendig ute av kontroll. Siden jeg ikke fikk luka i fjor, var forvilla gresstå nesten like høye med modne frø som sto og  "gliste" til meg med seige nikk i vinden. Å, tenk om alle disse ville spire mellom rosene.




Det er meldt regn til helga, og det lureste var å gå til verks mens jorda er knusktørr, så strå og annet som ikke er ønska i rosebedet, lett kunne rykkes opp med rot og det hele. For hvert spatak, sto en brun støvsky rundt meg.
11 nyperoser ( jeg kom ut av tellinga) som jeg i sin tid har dyrka fram fra nyper i håp om at det ville bli flotte og billige roser, måtte også bytte plass til et sted jeg ennå ikke har plukka ut. Men det blir på andre siden av gjerdet til dammen, det er sikkert og visst. Tre store hauger med greiner og et glissent bed er resultater av dagens havestell.
Nå kommer ikke flere sjølsådde roser dit, men innkjøpte historiske/gammeldagse roser som tåler både kulde, hete og ekstremvær.




Røttene la jeg i bløtt i dammen for at de skulle drikke seg utørste. Her ligger de i selskap med vannliljer og andre blomster som har kommet dit med "balast"jorda kommunen brukte til den midlertidige leirevollen midt i dammen. De små bladene flyter på vannet og dekker nesten hele vannflata. Vannliljene må streve for å få plass.




Med utslitte hansker, en kropp full av blodige rifter, møkkete føtter, og god og sliten etter trimmen dette ble, kan jeg nyte bedet klart for ny beplantning. Jeg har en søster som sier at roser skal ikke plantes umiddelbart i bed det har vært roser før. Stemmer virkelig det? Noen som har gode eller dårlige erfaringer på dette området?
Svar: - Har det stått roser siste året der du skal plante nye roser i år, bør du skifte ut jorda, fordi den kan lide av rosetretthet. Kilde




Nå gjenstår å punktvanne godt i det sola går ned bak åskammen om en times tid.
I morra er det tid for å bruke opphakkingskverna. Flisene skal strøs utover medisinurtebedet som også trenger en grundig omgang med hakke og spade. Med have er det alltid et eller annet som må gjøres.


Gjort!!!


Så kom torden og masse vann fra oven. De nye, gammeldagse rosene skal ned i fuktig jord... Det ble visst en klaserose også! 





2 kommentarer:

  1. So thankful for your note, thought and visit!! Lovely to find out that we have pictures with water lilies in recent posts about gardening... Beautiful pictures... All the best!

    SvarSlett
  2. Wonderful photos! The last one is amazing!

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.