mandag 20. mai 2013

Vårkål, ikke ugress, men nytteplante!




Med dette bildet hørte denne tekstmedlinga fra en av leieboerne mine: Vet du om dette er ugress  som skal fjernes eller er det en plante/blomst? Det hører med til saken at de ville rydde litt i haven før 17. mai.
Mitt svar: Jeg ser på nettet at de kalles vårkål. Planta visner alt i juni. Det er en gammel medisinplante, så vet vi det. Den er blodrensende, så jeg burde vel drikke noen kopper uttrekk av planta!
Svaret tilbake: Så spennende, tar dem ikke vekk!. Nå begynner det i allefall å bli fint her!


Fra barndomshjemmets have


Mer info på Urtekildens planteleksikon!


Fra egen have

De friske, sprø bladene kan spises i salat, men ikke i for store mengder, så i dette spiskammereset er det bare å høste....
Ser at blomstene kan ha likt ulikt antall kronblad. Det må være litt spesielt.
Vårkål, flerårig planteart i soleiefamilien. 10–30 cm høy. Foruten vanlige røtter har den saftige klubbeforma rotknoller med opplagsnæring. Blomstene, som kommer tidlig om våren, har oftest 7–8 skinnende gule kronblad. Den vokser i fuktig, fet moldjord i småskog i den nedre delen av Østlandet og ellers langs kysten nord til Troms. Opptrer som ugress i hager, naturlig eng og beite, men er sjelden noe stort problem. Motarbeides ved grøfting. Kan også bekjempes med f.eks. Kilde
Om den kalles ugress, er avhengig om den er ønska der den gror eller ikke. Ingen plante er i utgangspunktet ugress!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.