mandag 6. mai 2013

Hvis jeg.....





Disse visdomsorda har jeg hatt hengende på tavla over arbeidsplassen min i lang, lang tid, men den siste tida har disse tankene fått større og større betydning for meg.





Etter at jeg skrev innlegget " Tanker fra en sofakrok" til Bloggdamer 40+, kom ideen om å legge Hvis jeg skulle leve mitt liv om igjen, ut på bloggen min. Jeg ble nysgjerrig på hva slags person forfatteren var, og se - det dukka en overraskelse opp!






Hvis jeg skulle leve mitt liv om igjen.
Jeg ville våge å ta oftere feil.
Jeg ville være mer avspent – være mer smidig.
Jeg ville være mer enfoldig.
Jeg ville ta færre ting alvorlig.
Jeg ville ta flere sjanser. Jeg ville ha flere opplevelser.
Jeg ville bestige flere tinder og svømme over flere floder.
Jeg ville spise mer is, og færre bønner.
Jeg ville kanskje få flere vanskeligheter ja,
men færre innbilte vanskeligheter.
Ser du, jeg er en av de som lever følsomt og sundt.
Time etter time.  Dag etter dag.
Åh – jeg har hatt øyeblikk ! -og hvis jeg skulle leve om igjen
- ville jeg ha flere Øyeblikk.
Faktisk ville jeg ikke ha noe annet.
Bare Øyeblikk.
Det ene etter det andre, isteden for å leve så mange år med
tanke på morgendagen.
Jeg har vært en av de som aldri reiser noe sted uten termometer, varmeflaske, regnfrakk og fallskjerm.
Hvis jeg skulle leve mitt liv om igjen, ville jeg reise med mindre bagasje.
Hvis jeg skulle leve mitt liv om igjen,ville jeg begynne å gå barfot tidligere om våren – og fortsette lenger utover høsten.
Jeg ville danse mer !
Jeg ville unne meg selv flere karusellturer.
Jeg ville plukke flere tusenfryd….

Nadine Strain, Louisville, Kentucky,85 år, publisert i Family Circle  27. mars i 1978, hun døde i 1988.
Se notat om navforvekslingen på slutten av innlegget

»Hvis jeg skulle leve livet mitt om igjen,
ville jeg i det neste liv våge å ta mer feil.
Jeg ville være mindre perfekt.
Jeg ville slappe av. Være mer smidig.
Jeg ville være litt mer gal enn jeg har vært.
Jeg ville ta færre ting alvorlig.
Jeg ville ikke leve så sundt.
Jeg ville ta flere sjanser. Jeg ville reise mer.
Jeg ville ha flere opplevelser.
Jeg ville oppleve flere solnedganger, bestige flere istinder og
svømme over flere floder.
Ser du, jeg er en av dem som lever følsomt og sundt.
Time etter time, dag etter dag.
Ja, jeg har hatt mine øyeblikk, og
hvis jeg skulle leve om igjen
ville jeg ha flere av dem.
Faktisk ville jeg prøve ikke å ha noe annet.
Bare øyeblikk.
Det ene etter det andre, istedenfor
å leve så mange år med tanke på morgendagen.
Hvis jeg skulle leve livet mitt om igjen,
ville jeg begynne å gå
barfot tidligere om våren.
Og fortsette lenger utover høsten.
Jeg ville leke mer med barn, hvis jeg hadde livet foran meg
Men se, jeg er 85 år gammel og vet, at jeg snart dør.«

Jorge Luis Borges, forfatter, 1899–1986 Instant

Sannsynligvis er dette den samme teksten, men med ulik oversettelese, men hvorfor to forfattere?
Ved søk på forfatternes navn kommer det faktisk opp to nesten identiske tekster!
Jorge Lius Borges skrev sitt i 1984 mens Nadine Strain skrev sitt i 1978

Så kom jeg over denne imformasjonen :
(Note: This poem has been printed in a number of publications through the years showing the author as Don Herold, Nadine Starr, Jorge Luis Borges, and many others.) Hvem er egentlig personen som kom med disse visdomsordene aller først?
Jo, den første kjente versjonen av teksten ble forfattet av den amerikanske humoristen og tegneserieskaperen Don Herold, 1889-1966, og publisert i Reader´s Digest, oktober 1953, under tittelen "Jeg vil plukke Flere Daisies"! Kilde

Nadine Stair eller Starr heter  Nadine Strain!
Samme funderinger er gjort på  rompecadenas

Originalteksten

Moments
by Don Herold

I'd dare to make more mistakes next time. 
I'd relax, I would limber up. 
I would be sillier than I have been this trip. 
I would take fewer things seriously. 
I would take more chances. 
I would climb more mountains and swim more rivers. 
I would eat more ice cream and less beans. 
I would perhaps have more actual troubles, but I'd have fewer imaginary ones.
You see, I'm one of those people who live senibly and sanely hour after hour, day after day. Oh, I've had my moments, and if I had it to do over again, I'd have more of them. 
In fact, I'd try to have nothing else. 
Just moments, one after another, insteady of living so many years ahead of each day. 
I've been one of those persons who never goes anywhere without a thermometer, a hot water bottle, a raincoat and a parachute. 
If I had to do it again, I would travel lighter than I have.
If I had my life to live over, I would start barefoot earlier in the spring and stay that way later in the fall. 
I would go to more dances. 
I would ride more merry-go-rounds. 
I would pick more daisies.

Sånn kan det altså gå... feil person får kredit for skaperverket! Kilde

 »Hvis du alltid gjør
det du alltid har gjort,
vil du alltid få
det som du alltid har fått!«
Abraham Lincoln

Akkurat på denne datoen for tre år siden var det et innlegg på bloggen Small talk, om samme tema, men med en litt annen vinkling:

Hvis vi kunne leve livet om igjen...

Slow down



4 kommentarer:

  1. Vakkert dikt, men det er jo litt synd at feil person får æren for diktet da...
    Men uansett så er det kloke ord!

    Ha en fin dag :-)

    SvarSlett
  2. Uanset hvem der skal krediteres for den tekst, er det meget smukt og meget rigtigt. Jeg bliver lige rørt hver gang jeg læser det, og ville gerne gøre det til mit eget.

    SvarSlett
  3. Nei dette diktet har jeg ikke lest tidligere. Mye sant i det der. Nederst i dette innlegget finner du bilde av tigeren. https://sognafaret.blogspot.com/2016/09/geocaching-i-tigerstaden.html

    SvarSlett
    Svar
    1. ;:OD), se https://viltogvakkert.blogspot.com/2020/01/tiger.html

      Slett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.