onsdag 2. september 2009

Frøken spiselig

Frøken spiselig
Komposisjon i grønt (jfr. Whistler): Frøken spiselig
En annen passende tittel er "Frokost i den grønne II" (jfr. Manet) eller aller best "Kveldsmat i det grønne"!


Rabarbra er godt ;:O)

Sist søndag ble all rabarbraen plukket inn, renset, delt opp, sukret og kokt til deilig suppe. Selv om det sies at rabarbra skal spises før St.Hans, regner jeg med at det bare gjelder i fersk tilstand.
Deilig var det uansett med rød og søt suppe til dessert.

MEN godene skal jevnt fordeles. Blant alle de store, skjønne bladene fant jeg dette lille krypet. Det er ikke bare vi mennesker som setter pris på rabarbra en sensommerkveld. Her er det bare å forsyne seg av matfatet!


Oppvekst i matfatet

Ofte klekkes larvene midt i matfatet, og det kan bety en oppvekst på råttent åtsel eller midt i ”bladhaugen.” Livet er kort for mange insekter – da gjelder det å bruke tida effektivt! Larvene tyller i seg mest mulig med næring og dessuten passer ikke insektforeldre særlig på barna sine – da er det en fordel å være født i matfatet uten at en trenger å bli matet.
Se: http://www.friluftsetaten.oslo.kommune.no/nytt_fra_naturen/article48648-13442.html

Larven på bildet er en ligustersvermer.


Jeg er ingen soppekspert og aner ikke om denne soppen er spiselig eller ikke.
Derfor utelukket i konkurransen!
Kanskje noen andre vet?

Ingenting er så gæ´ærnt at det ikke er godt for noe:
Denne soppen med det fantastiske mønsteret på toppen har jeg aldri sett før, og ville heller ikke ha sett den i dag tidig hvis ikke det hadde vært for at margerittene mine som sto på gelendret ved inngangsdøra i isbokser med vann/gjødning, hadde havnet i havet av einerbusker på den andre siden av trappa.
En blomst tegnet på hatten... hvilken misjon har det?

Og tilslutt noen merkelige agurker som har vokst seg store som meloner i drivhuset.



Det er typen Asia agurk, Langelands kæmpe. Snart holder vel ikke stengelen lenger. Den blir bare større og større. Denne er den største, men mange andre "puster den i nakken".

Nå pøser det ned igjen ute. Jeg som nettopp var nede og satt opp døra for ekstra lufting i drivhuset. Det så nemlig ut til å bli sol og fint vær bare for et øyeblikk siden! Typisk!
Nå gjør jeg som trekkfuglene, pakker kofferten og drar til varmere strøk!



Et lite bidrag fra kunsthistorien er Bringebær malt av J. Chardin i 1761.



Og et lite a pro pos til foreslåtte tittel, Frokost i det grønne av Manet 1863 og av Picasso 1960. Gode ideer får man ikke holde for seg selv! Disse bildene er lånt!
Jeg har laget min egen versjon i animasjon.

3 kommentarer:

  1. Hei :)
    Flott at du er med også denne gangen.
    Og en skikkelig artig kandidat da!

    Kun en kandidat pr deltager, og i utgangspunktet så er det ikke ok om folk bytter ut kandidatene da jeg ofte begynner tidlig å sette sammen presentasjonene. Men siden du sa i fra så er det helt ok, for da venter jeg bare med å hente ut bilde og tekst herifra. :)

    SvarSlett
  2. Kul agurk :) kan inget om sopper enda men etter kurset blir jeg vel #ekspert"...

    SvarSlett
  3. Et riktig artig bilde du har meldt på til "frøken spiselig". Og for en herlig fasong på agurken din. Litt sån squash-hoccaido-agurk form.

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.