torsdag 28. oktober 2010

Grønne tomater på glass

.


Heldigvis fikk jeg redda de grønne tomatene før frosten tok dem. For noen år sida sylta jeg grønne tomater, og det var veldig vellykka å servere disse i en glasskål til julematen. Derfor ble Den rutete kokeboken tatt ned fra hylla og slått opp på side 493

Syltede tomater

Tid: 1 time
Mengde : ca. 1 kg små, faste, grønne tomater
2 liter vann
1 ss eddik
Lake:
2 dl eddik 7%
500-700 gram sukker
1 stk. vaniljestang

Nupp og skyll tomatene. Prikk dem og kok dem ca. 5 minutter. Flå av ev løst skinn. Del de største tomatene i to eller fire. Kok lake av eddik, sukker (etter smak) og vaniljestang. Legg tomatene i sausen og kok dem noen minutter - til de er møre, men kok dem ikke til grøt. Ta tomatene opp.
Kok inn sausen. Legg tomatene tilbake i sausen og gi et oppkok. Fyll tomatene på varme glass, helt fulle. Kukk med tett lokk.

Nå må jeg innrømme at jeg ikke skjønte hvordan jeg først skulle koke inn sausen for så å legge tomatene tilbake i sausen .... den sausen var jo kokt inn???? Her strakk ikke logikken min til...
så derfor hoppa jeg elegant over det punktet i prosessen. Er sikker på at resultatet smaker like bra, likevel.




Har jeg lest feil?





Bare rundt 60 dager til jul


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.