søndag 5. august 2018

Tunnel




Jeg liker ikke tunneler. Det er oppe og avgjort. De er praktiske, ingenting annet. Tenk hvilken utsikt man går glipp av ved å ta veien inn i mørke fjellet. Jeg kjører utenom der det er mulig og kommer heller én time for sent enn tidsnok.
Når vi skal til fritidsgården vår i Telemark, må vi kjøre gjennom mange og lange tunneler. Det er ikke noe jeg setter pris på ved turen.
Jeg overvinner aversjonen, kan ikke kalles fobi, siden jeg verken svetter, skjelver eller får hjertebank når jeg kjører gjennom en tunnel, har bare ikke sansen for det.
Og folk kjører så altfor fort i disse tunellene, og i den nærmeste, Hvalertunnelen, er det ikke noe unntak.
Det er en forferdelig tunnel å kjøre i, bratt og mørk til tross for at den fikk lys for noen år sida.

Hvalertunnelen er en undersjøisk veitunnel på fylkesvei 108 i Hvaler kommune i Østfold. Tunnelen går under sundet Løperen mellom Asmaløy og Kirkøy. Den 3 775 meter lange tunnelen ble åpnet  2. oktober 1989 og erstattet ferjesambandet  Skipstadsand-Korshavn
Hvalertunnelen når 120 meter under havet, og største stigning er 10 %. I 2012 fikk tunnelen streknings-ATK (måling av gjennomsnittsfart).
I likhet med mange andre veitunneler i Norge er Hvalertunnelen noe plaget med kondens. Kondensen kan føre til farlige situasjoner fordi bilrutene plutselig dugger når en kjører inn i tunnelen. Kilde

Planen var å ta video-opptak av gjennomkjøring tirsdag 31. juli fordi vi hadde en avtale om å dra til Søndre-Sandøy den dagen. Men det ble avlyst, og da tok jeg ingen "frivillig" tur dit for å gjøre opptak, men stoppa ved inngangen og tok et bildet for dette innleggets skyld! 

19. februar 2002 ble et unikt vei-kunstprosjekt, en data-animasjon kalt Shadow Casting II, vist på fjellveggen over inngangen til  Hvalertunnelen.


Kunstsamarbeidet, Bukkene Bruse, mellom Østfold fylkeskommune og Statens vegvesen Østfold ble projisert over inngangen til Hvalertunnelen.Formen på åpningen ligner på en gammel steinbru. Visuelt og symbolsk relaterer dette til sammenkoblingen mellom fastlandet og øya. I tillegg kan tunnelåpningen symbolisere ønsket om at det egentlig skulle vært en bru mellom fastlandet og øya, men på grunn av krav til høy seilingshøyde ble det bygget en tunnel istedenfor, sier kunstneren.
Tekniske spesifikasjoner:
Gobo lysbilde-projeksjon, koblet til ordinært veilysnett for automatisk slukking og tenning
Gobo lysbildeprosjektorer for kontinuerlig utendørsbruk. Kilde

Om kunstneren, et innlegg på min blogg




9 kommentarer:

  1. Tusen takk.
    Innlegget ditt beskriv akkurat korleis eg føle det, særleg med den 8 km lange undersjøiske (og velkomne) tunnellen frå øyane våre til fastlandet. Eg har aldri opplevd trasige situasjonar der, men der var ei stygg dødsulykke først året med 5 døde, tanken på det er der kvar gong.
    Men, for all del, tunneller er eit stort framsteg i vårt lange land og takk for det.

    Klem

    SvarSlett
  2. Håller helt med dig! Jag gillar heller inte biltunnlar, oavsett hur långa de är. Jag vet ju att bland annat Norge och Schweiz har många fler tunnlar än Sverige, men även en "kort" tunnel på en kilometer får mig att rysa en aning. Jag vill gärna se slutet av tunneln när jag kör in i en om du förstår vad jag menar.

    Toppen bilder till temat är det dock:-)

    SvarSlett
  3. Jag håller också med, vägtunnlar är inte särskilt roliga. Som tur är är det väldigt långt mellan gångerna jag behöver köra igenom någon tunnel. Att använda en vägtunnel till ett konstprojekt gillar jag i alla fall.

    SvarSlett
  4. Nä att åka i tunnlar är inget trevligt. Men ibland så måste man ju..... Sista bilden är cool, men jag är glad att det inte är jag som står där. Ha en fin måndag!

    SvarSlett
  5. Coolt med konstprojektet i tunneln! Annars gillar jag inte att åka genom tunnlar men det är ju bra att de finns så man slipper långa omvägar!
    Ha det bra!

    SvarSlett
  6. Det var ett fint konstverk och visst är tunnlar praktiska.

    SvarSlett
  7. Tunnlar kan ju vara väldigt praktiska och jag har egentligen inget emot att köra i dem. Men visst är det roligare att se den omgivande naturen. Just Hvalery´tunneln har jag åkt i och kände igen konstverket.
    En fin tolkning gör du av veckans temaord. Och den sista bilden tycker jag mycket om.
    Ha det gott!

    SvarSlett
  8. Tunnlar genom bergen i schweiz är läskiga men som sagt väldigt användbara i stället för att ta sig över bergen ;) Tunnlar i Visby där jag är går mest under husen :) KRAM

    SvarSlett
  9. Vilket bra inlagg om tunnlar. Jag är ingen mullvad, alltså vill jag helst vara ovan jord.

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!