søndag 3. juni 2018

Spis ugresset




I går lot jeg meldstokken stå igjen etter luking i drivhuset, og i dag plukka jeg noen topper til salaten vi skulle ha med på tur. 
Kulturhistorie: Meldestokk har vært brukt i suppe eller stuing, hvilket var vanlig i krigsårene 1940-45. Planten ble også tidligere brukt som fôr, særlig til griser (Høeg 1975). Men den tapper jorda for næringsstoff, så jeg bør nok fjerne den fra drivhuset! Kilde
Nyttevekster 
Matgleder fra hagens spiskammer
Hageflekken
Kormos ugresshage
Hageselskapet
Plukk selv

Barnebarnet mitt sa her om dagen, ugress er planter som vokser der vi ikke vil at de skal vokse... hvor har du hørt det fra, spurte jeg. Det har Peppa gris sagt, var svaret.... og jeg som trodde kunnskapen kom fra meg!

En ruccola på rømmen, ble også med... og ekstra piff med med eget krydder som timian!




Servert på svaberget!




Noen bilder fra turen gjennom skogen, over enga og fjellet til sjøen.





Fire familier med hver sin firbeinte sønn som er brødre, klare for tur.




Østers bare å plukke for dem som har sansen for "delikatessa", multemyra begynner å fortjene navnet sitt, maken til idyllisk trapp skal letes lenge etter.




Her er flere kystplanter jeg ikke kan navnet på, og ville roser av ymse slag.
1.   Rose, type?
2.   Myrklegg
3.   Multe
4.   Nyperose, rosa
5.   Nyperose, hvit
6.   Gullris, nyttig medisinurt!
7.   Strandvoretemelk
8.   Sverdlilje
9.   Engtjæreblom?
10. Rose, type?


Har spurt på siden til Villblomster...

Men stengelen var grenet ved basis...

Årets første bad


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.