mandag 18. juni 2018

Jammen spirer de, men hvorfor vokser de ikke?




Det første bildet er fra innlegget 26. april, det andre er fra i kveld - ikke mye å skryte av når det gjelder vekst! Gir jeg dem ikke bra nok stell? Er jorda for fattig på næring? Jeg har aldri vært flink med å gjødsle, men i år har jeg spredd hønsemøkk både her og der uten å merke  særlig forbedring. 
Kanskje er jeg for utålmodig, kanskje jeg må gjenta og gjenta før det blir resultater. Sånn er det jo på andre områder i livet!
Kan det være martagon?

Krøll-lilje, eller martagonlilje, turbanlilje og kranslilje er en gammel hageplante i liljefamilien. Martagonliljen vokser opp fra en stor løk dypt nede i jorda og har kransstilte avlange blad på en lang stengel, som kan bli opptil en meter høy. Wikipedia

OBS: 
Formering og stell:

Martagonlilje trives i lett skygge, og formerer seg gjerne med frø der den trives. Frø bør tørke på stenglene og kan såes samme høst eller kommende vår.  Det tar to år fra de første spirene viser seg og hele seks år til før de blomstrer. Dessverre er martagonliljene, som de fleste andre liljer utsatt for å bli spist av liljebiller. Kilde Plantearven

Her fikk jeg svaret. Ville skrive en kommentar tilbake til Jannibele på Enghaugens blogg, og der var det et bilde av en lilje maken til den jeg mener jeg tok frø fra i en have like i nærheten i fjor... egentlig skulle de jo ikke ha spira i år.... kanskje det var i forfjor jeg tok dem? Uansett må jeg vente og vente noen år før jeg får vakre liljer.... Mulig det er bedre å kjøpe noen årsgamle?





Martagon hybrider (Martagon Hybrids), eller krøllete lilje, er hardføre og  frostbestandige varianter, resistent mot sykdommer. Gir rikelig blomstring. De liker ikke sur jord. Derfor kan jorda rundt dem ikke bli strødd med sagflis. De elsker litt skygge, men vokser godt i sola. Kan vokse i mange år  på ett sted. På toppen av stengelen kan det være opptil 25 hengende blomster med de mest varierte farvene, ofte med flekker. Plantas høyde - 1,2 - 1,8 m.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.