søndag 24. juni 2018

Praktsvinerot dukka opp i maturtebedet




Det er nok en prydsvinetot!
Stachys macrantha
Vanlig navn: betonie / svinerot
Familie: Lamiaceae (Leppeblomstfamilien)
Synonym: Betonica grandiflora, Betonica macrantha, Stachys grandiflora
Utbredelse: Kaukasus

Livsform: Flerårig urt
Betony

til heidatun, r-ban-ni 

Hei, legger ved adressen til bloggsiden min der jeg har et bilde av en kulturplante jeg ikke helt sikkert vet hva er. https://viltogvakkert.blogspot.no/2017/07/soli-brug-og-pilgrimsleden.html

Kan det være et frø av den på nevnte innlegg som jeg har sådd?

Plantearven

Og se hvilken kunnskap jeg fikk da jeg søkte på svinerot: 

Arten knollsvinerot eller kinaskokk, S. affinis, dyrkes særlig i Asia, men også i Frankrike, da med navnet Crosne. Planten har slanke, knudrete knoller som vokser rett under jordoverflaten. Lyst brun utenpå, hvit og saftig inni. Smaken er søtlig og minner om artiskokk. Brukes rå, lettkokt, stekt eller smørdampet. Kilde




Det er den rota jeg har strevd med å luke opp fra alle bed, kanskje jeg får ha den som nytteplante fra nå av.... Den formerer seg uhemma! Litt artig utseende på den når den blir som rota på siste bilde, knoller på rekke og rad. Ikke alltid like lett å få opp hele rota for den ligger ganske dypt i mine bed!
Håper ikke praktsvinerota i maturtebedet tar like mye over styringa...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.