mandag 25. juni 2018

Orkidéene på Hvaler


Gyldendals nordiske feltflora

Vårmarihand er et fargerikt innslag i den norske orkidéfloraen, og blomstrer allerede i mai. Kilde
Vokser på nordsiden av Svanebukta på Asmaløy Kilde



Myrflangre er kanskje Norges vakreste blomst. Myrflangre heter; Epipactis Palustris på latin og er en sterkt utrydningstruet orkidé, men den finnes heldigvis fortsatt i Arekilen naturreservat. Stedet hadde før orkideene knottblomst, fettblad og blodmarihånd. Kilde

Vårmarihånd blomstrer i slutten av juni begynnelsen av juli.
Blodmarihånd blomstrer i juli.


Nattfiol
Fredrikstads kommuneblomst og yrende insektsliv

Jeg fant flere eksemplarer av Fredrikstads kommuneblomst nattfiolen onsdag kveld. Riktignok i Råde (om det blir Fredrikstad kommune om noen år gjenstår å se). Nattfiolen er en orkide som lyser opp i løv- og blandingsskog nå i juni, med en svært god lukt, spesielt på kvelden. Den tiltrekker seg nattinsekter. Jeg ser den ofte på åkerholmer i jordbrukslandskapet. På de tørre partiene står den rosa engtjæreblomen i store mengder, Det seige laget på stilken skal holde maur og andre dårlige bestøvere unna. Humler er velkomne. 
Strandkvannen står i full blomst, en nær slektning av fjellkvannen som ble brukt av vikingene som grønnsak og medisinplante. I følge sagaene skal planten på Island ha vært beskyttet ved lov før 1000-tallet. 
Blant de mange insektene på blomstene fant jeg en bille, en bløtvinge, som jeg måtte lete for å finne navnet på. Endte opp med Cantharis figurata, fant ikke noe norsk navn. 
Tjelden hadde unger i nærheten, og en sommerfugl, sørlig ringvinge heter den, satte seg på granitten. I strandkanten fant jeg flere strandkål, en spiselig plante, men som fort blir tråen og lite appetittvennlig utover sommeren. Her fikk jeg også tatt et bilde av en tege på en av blomstene. Jeg fant også flere spennende planter og insekter som jeg får komme tilbake til. Det er bare å komme seg ut og studere mangfoldet. Kilde Øivind Lågbu, facebook
Blomstrer i juni/juli






Sjelden orkide og Hvalers kommuneblomst, Honningblomst
Den svært sjeldne orkideen honningblom ser ut til å klare seg godt på søndre Asmaløy, jeg talte rundt 50 eksemplarer søndag. Honningblommen vokser, som mange vil vite, bare på Asmaløy her i landet. For noen tiår siden holdt den stand i en rekke fylker på Østlandet, ifølge eldre utbredelseskart, men så gikk den kraftig tilbake. Nå finnes den bare på tre fuktige strandenger på Hvaler. Området er inngjerdet, og de to bildene er tatt med teleobjektiv. Ikke langt unna står et felt med strandmalurt, Hvalers kommuneblomst. Den blomstrer ikke før senere på sommeren. Strandmalurten ble funnet for første gang på Hvaler i 1919 og er sjelden i Norge og står på rødlista som nær truet. Honningblommen er kritisk truet/utrydningstruet i Norge. Kyststien på søndre Asmaløy har mye å by på. Strandengene beites, la oss håpe beitetrykket holdes oppe slik at det åpne landskapet kan bestå. Jeg så den hvite formen av engnellik langs stien, vanligvis er denne blomsten rødrosa. Et torniriskpar varslet og hadde tydelig reir eller unger i nærheten. En lys jordhumle ble fotografert på matleting i en blomstrende myrhatt like ved honningblommen. Langs stien sto også flere titalls nattfioler, Fredrikstads kommuneblomst, og jeg fikk også et bilde av en snutebille i en blåklokke og en jordhumle i en rødknapp. Et imponerende artsmangfold på en 2-3 timers fottur mellom regnbygene. Kyststien på Asmaløy må oppleves.
Kilde: Øivind Lågbu 26 juni

Det går ikke alltid som man planlegger, og jeg kom meg ikke til Hvaler i helga. Kanskje innlegget må ligge på vent til neste år?

Virtuell flora 
Nattfiol
Ytre Hvaler nasjonalpark
http://www.miljodirektoratet.no/old/dirnat/multimedia/44390/Handlingsplan%20honningblomst%2030.5.09,%20B%C3%A5tvik%20og%20Nytr%C3%B8en.pdf
http://www.markblomster.com/Markblomster/Flora/H/Honningblom.html
http://www.markblomster.com/Markblomster/Flora/V/Vaarmarihand.html
https://www.wikiwand.com/no/Knottblomst
Fettblad:
http://forskning.no/biologi-botanikk-dyreverden/2014/07/ukas-art-orkideen-som-ble-borte
https://www.bio.no/enbiolog/post.asp?method=ReplyQuote&REPLY_ID=83816&TOPIC_ID=22593&FORUM_ID=9
Ville orkidéer i Norge
Den virtuelle floraen
http://www.norske-orkideer.no/

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.