søndag 24. juni 2018

1000 åpne haver




I dag holder Hageselskapet haver åpne for publikum. Om det faktisk er 1000 vet jeg ikke, men jeg besøke en av dem, Furulunden, som bare ligger noen skritt unna min egen. Det er en have med orden og struktur helt annerledes enn det ville preget min have har, helt uten nøye planlegging, hvor mye har blitt til etter innfallsmetoden. 
I dag har jeg f.eks. luka bort et hundretalls brennesler som jeg hadde planer om å lage neslegjøding av. Det ble bare med tanken. Nestlene var komme for langt i blomstring, så jeg var redd for å spe frø og nye anlegg i enda større grad.




Jeg har hatt kontakt med Mette bak bloggen Furulunden siden  mai 2010, men vi har aldri møttes før i dag. Det var først da haven hennes ble annonsert åpen at jeg ble klar over at vi nesten er naboer! Det var virkelig veldig hyggelig å slå av en prat i Furulunden.





Men jeg røska vekk all maten til neslesommerfuglene, og det var lite hyggelig. Hva skal larvene leve av nå?
Spar foreksempel et lite område med nesle til Neslesommerfuglen. 
Nøkketunge, tistel, solhatt og kornblomst er typiske "sommerfuglblomster". Ryktene sier også at sommerfugler er begeistret for nektarrike blomster i lilla, rødt, gult og oransje.
Rufsete mangfold
For å tiltrekke seg et rikt insektsliv, bør hagen inneholde mange ulike og blomsterrike planter. Mangfold er stikkordet. Dessuten er det en fordel at den ikke er alt for striglet.
Mange av sommerfuglene dukker gjerne opp litt sent utpå sommeren, så det er en fordel å også ha planter som blomstrer utover sensommeren. Kilde


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.