lørdag 17. februar 2018

Kvinnelige kunstnere; Judith Leyster





Elevene har fått i oppgave å "reise" til en europeisk by, "oppsøke" et museum eller galleri, velge et kunstverk fra perioden 1600-1899 og skrive kort om det. Elevenes enkeltbesvarelser settes sammen til  gruppepresentasjoner.

Serenade

Dette maleriet er malt av Judith Leyster i 1629. Hun var en av de første kvinnene i det 17 århundret som lagde seg en karriere ut av å male. Bildet er omtrent 46cm x 35,5, og det kan finnes på Rijksmuseet i Amsterdam.
I Serenade vises sangluftspilleren fra et lavt utsiktspunkt. Leyster malte strøkene sine litt «ute av fokus» for å skape en illusjon om at seeren ser opp på lute-spilleren fra et veldig nært perspektiv.
Lutespilleren ser opp til høyre, og dette er en karakteristisk Leyster-posering. Lyset kommer fra venstre hjørne når vi ser på bildet, og det kan se ut som om det er tent et stearinlys eller noe liknende på et bord ved siden av han, som vi ikke kan se.
Det er et oljemaleri på et lerret. 


1630
1653


Judith Leysters selvportrett utstråler selvtillit i hennes evner, og det er blitt et av Kunstgalleriets mest populære nederlandske malerier. Leyster har avbildet seg på epleet hennes, kort forstyrrende arbeid på et maleri av en fiolin spiller for å samhandle med betrakteren. Den øyeblikkelige kvaliteten på portretten og det kraftige penselarbeidet ekko Frans Hals arbeid (1582 / 1583-1666), Haarlems mest berømte portrettmaler og Leysters kollega. Ved å stikke sammen hånden med en børste med hånden og bauget av fiolinspilleren, sammenligner Leyster klokt kunsten å skape ephemeral musikk med kunsten å skape tidløse malerier. Hun holder verktøyene i sin handel - en palett, en klut og ikke mindre enn atten børster. I virkeligheten ville hun ikke ha slitt den elegante kjole og blonder-trimmet krage mens hun var på jobb i sitt studio.

1 kommentar:

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.