mandag 26. februar 2018

Hvit




Salar de Uyuni er verdens største saltørken med ei overflate på 10 582 kvadratkilometer. Den ligger  i departementet  Potosí på 3650 moh sørvest i Bolivia, og er en del av høysletta Altiplano.

På slutten den geologiske epoken pleistocen, var Salar de Uyuni en del av en stor innsjø, Ballivián.
Det blir årlig tatt ut mer enn 25 000 tonn salt fra saltørkenen. Reservene kan være på 10 milliardar tonn.




Salar de Uyuni er et viktig habitat og hekkeområde for alle tre arter flamingo i Sør-Amerikachilensk flamingoandesflamingo og punaflamingo.




Flere bilder fra turen til Salar de Uyuni, Min Blogger´s Sunday Walk, høst ble gjennomført i Bolivia!

Og til slutt et bilde av landstedet vårt, tatt sist uke. Her er det masse hvit snø!



Og under opprydding blant bildene på mobilen fant jeg dette:

Kvinner på et torv i Havanna...

Se frosne såpebobler hos Just nu Just här


15 kommentarer:

  1. Fina bilder! Tack för att du besökte min blogg. Jag har läst din blogg också även om jag inte har kommenterat. Ha en bra vecka!

    SvarSlett
  2. Alla bilder är fantastiska! Rarast är de vackra kvinnorna.

    SvarSlett
  3. Så fina och intressanta bilder på temat. https://seniorvinklat.com/

    SvarSlett
  4. Vackra naturbilder! Intressant bild av de kubanska kvinnorna, den får mig att längta tillbaka till Havanna!

    SvarSlett
  5. Flotte bilder.
    Saltørken og snødekte vidder ser likt ut.

    SvarSlett
  6. Vilken spännande tolkning av veckans temaord och trevligt att även komma med på en resa. Väldigt vackra bilder och från platser jag ännu inte besökt.

    SvarSlett
  7. Första bilden tittade jag länge på och funderade över vad det vita var. Nu vet jag:)
    Vacker bild med berget därbakom. Kontraster i dina bilder men alla passar till temat. Min favorit är dock den första!

    SvarSlett
  8. Fantastiska bilder från Salar de Uyuni, som du fick mig att googla faktiskt. WOW säger jag bara. Å tror mig, dessa bilder och fotot med kvinnorna i Havanna var så mycket roligare att titta på än snö bilden;-) Du förstår nog när jag säger att det är vitt här också och 13 minusgrader;-)
    Ett toppen bidrag till temat:-)

    SvarSlett
  9. Vilken spännande upplevelse det måste vara att se saltöknen! Vilka bilder!

    SvarSlett
  10. Spännande bilder till temat!

    SvarSlett
  11. Intressant inlägg. Bra att du hittade perfekta bilder i arkivet. Den sista bilden på kvinnorna i sina kritvita blusar och turbaner är underbar!
    Ingrid

    SvarSlett
  12. Fina bilder och intressant info! Fin vinkling av temat!
    Kram Karin

    SvarSlett
  13. Oj, här var det stor variation på det vita temat. Ställen du besökt som jag knappt kan stava till, fantastiskt spännande. Tack för inspirationen

    SvarSlett
  14. Her var hvitt med i mange ulike sammenhenger. Veldig artig! Hilsen Tove/fargeneforteller

    SvarSlett
  15. Mycket fina bilder. Vitbilder både långt ifrån och nära. Salt och snö, verkligen så mycket kontraster det kan bli.

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.