søndag 4. februar 2018

Her og nå



1. dag i uka
I dag er jeg med på noe jeg aldri har vært med på før....
Jeg er på kurs i Tankekraft, belastningsmestring og tankegym i regi av arbeidsgiver. Neste skoleår skal jeg på min avdeling ha ansvar for å kurse alle førsteklassingene i mestring av hverdagenes store og små utfordringer, plager og lidelser. En stor og viktig oppgave. Å være rusta til dette, er en livslang læring. Heldigvis har jeg en ballast i form av spesialspedagogisk utdanning, 9 år med undervisning av elever med psykiske lidelser, vært med i psykodramagruppe og har deltatt på kurs bildeterapi og senest i livsmestring.
Under frokosten leste jeg denne artikkelen i lokalavisa, selvmord er blant annet dette kurset skal forhindre i sin ytterste konsekvens!




Veien til jobben i dag gikk over den andre broa enn den jeg vanligvis bruker inn til sentrum. Denne brua, den eldste, ble i sin tid bygd der huset til bestemor og bestefar lå. Det ble revet i 1956, og de måtte flytte hjem og virksomhet et par hundre meter til det huset min sønn og familie bor i nå.
Alle på kurset er kollegaer, bare kjente fjes, og vi skal de følgende dagene prøve ut og teste kursmaterialet på hverandre.




Vi diskuterte hvordan vi kan gjøre innholdet mer tilgjengelig for 16-17 åringer, og har stor tro på at stoffet kan presenteres på en enda mer anvendelig måte. Noen ord bør byttes ut og enkelte  situasjonsbeskrivelser bør visualiseres ytterligere.
Det var snakk om Livets vei, og den kan være glattis (som i dag tidlig) eller ha tunge motbakker (som veien min hjem)....




En metodikk er å forandre tankemønsteret i en situasjon som vekker følelser vi ikke ønsker.




A er action (situasjon), B er belief (forståelse)  og er consequences (reaksjon).
Et av poengene er å forstå at vi ikke alle har de samme referansene, de samme tankene og derav de samme følelsene knytta til den samme handlingen.
Tankene dine styrer hvordan du forstår som igjen påvirker hvordan du reagerer følelsesmessig og fysisk. Din forståelse påvirker også dine handlinger. Å forstå riktig er derfor nyttig for at dine handlinger skal være best mulig. Psykolog Trygve A Børve, Tankekraft
I 1985 malte jeg denne akvarellen av huset til besteforeldrene mine etter et foto faren min hadde liggende i en skuff. Jeg kom til å tenke på kommentaren faren min kom med da jeg var ferdig med akvarellen av huset han vokste opp i. "Pipa satt på den andre siden av taket", "Å," svarte jeg," det så ikke sånn ut på fotoet!" Den følelsen jeg fikk umiddelbart, sitter i ennå. Faren min mente sikkert ikke å være negativ, men min opplevelse av situasjonen der og da, ble ikke slik den burde være.





Nå kunne jeg ha sagt at jeg tok meg en kunstnerisk frihet... for det visuelle uttrykket er bedre med pipa på denne siden av taket! Det jeg imidlertid oppdager her og nå er at huset ikke har grunnmur. Merkelig!
Mørket faller på og det er tid for min siste luftetur med hunden. Mer snø har dalt!





Nest siste oppdrag: Hente barnbarn på teateret etter siste prøve før premiere neste uke. Da passerer jeg Glomma over den nye broa.


Onsdag og torsdag skal jeg til Litteraturhuset som sees til venstre!



Siste pep-talk før det virkelig gjelder mandag ettermiddag.




Siste oppgave i kveld er å fylle ut noen skjemaer i forbindelse med kurset.


2. dag i uka




Kursstart klokka halv ni med gjennomgang av neste kapittel i læreheftet. Etter pausa ble vi delt inn i grupper på sju. Rollespill sto på planen. Hver og en av oss hadde fått i oppgave å undervise kapittel 1 og 2 fortløpende i 8 minutter med 4 minutters evaluering i etterkant. Alle følte seg dårlig forberedt og var ubekvemme i forhold situasjonen. Jeg tenkte jeg er her for å lære, ikke vise hva jeg kan eller ikke kan!  
Illustrasjonen over er tegna av en kollega. Den viser hvordan tankene i hodet styrer følelsene, her symbolisert med hjertet og hvordan tankene strømmer uavbrutt mens vi kan sitte på "elvebredden" og betrakte dem, styre dem eller la dem passere!
Sitat fra heftet: 
Tankene dine styrer hvordan du forstår, som igjen påvirker hvordan du reagerer følelsesmessig og fysisk. Din forståelse påvirker også dine handlinger. Å forstå er derfor nyttig for at dine handlinger skal være best mulig.

 


Bildene under er tatt på hjemveien. Jeg gikk inn i en labyrint som også noen andre hadde gjort før meg (spor i snøen) og tenkte på elevene mine som lager illustrasjoner til dikt av André Bjerke. Illustrasjonene deres skal være en del av en utstilling skolebiblioteket arrangerer i forbindelse med markeringen av forfatterens 100 års jubileum. Ett av diktene heter Labyrint.




Like ved labyrinten er det et par vegger dekorert med graffiti. Utsnittet jeg viser under, minner meg om hvor kaotisk det kan være mellom tankene og følelsene til ungdom!




Håpet er at kurset i Tankekraft skal redusere behovet for kontakt med institusjonen jeg gikk forbi:




Det var her huset til bestemor og bestefar engang lå!




Resten av kvelden går med til luftetur, nyheter og forberedelse til kurset i morgen.
Og på slutten av dagen ramla det inn på fb en invitasjon til kunstutstilling. En tidligere elev viser sine tegninger på BOA... jeg skal på konferanse i Oslo på fredag, kanskje jeg får framskyve avreisa en dag og gå på vernissage!




3. dag i uka
I dag tok jeg rollespillet helt ut på kurset og sa at jeg steppa på hælen inn som vikar og at "elevene" måtte hjelpe meg å gjennnomføre undervisninga. Det gikk sånn noenlunde bra. 
Til i morgen er jeg heller ikke godt nok forberedt til å føle meg komfortabel i rollen som underviser i Å styre følelsene med handlinger.





I kveld har jeg vært og hørt og sett på Tore Renberg og Gro Dale fortelle om sitt forfatterskap og lese fra bøkene sine.




Jeg gjorde et valg mellom å droppe Læseselskabet og å forberede meg. Jeg valgte Læseselskabet. Det angrer jeg ikke på, for Gro Dahle presentere og leste fra boka si Sinna mann der kognitiv terapi får pappaen til Boy til å bli en vanlig pappa igjen.



 Se animasjonsfilmen av Anita Killy, bygd på boka Sinna mann
klikk, full versjon 08:00, klikk

Dessverre er boka utsolgt fra forlaget (behovet for en slik bok synes å være stort), så jeg kjøpte i stedet boka Snill som visstnok skal ta for seg en annen side ved tankene og følelsene våre. Min tanke er å bruke den i morgendagens undervisning i Hendelser/handling, tanker og reaksjoner, vinkle problematikken ut fra denne bokas innhold. Vi får se hvordan det kan gå....





Heller ikke boka God natt, natt var å få kjøpt. Den kan også brukes i undervisningen i Tankekraft! Her klipp fra hva som er å finne på nettet:




Godnatta til alle som angrer
på det de har gjort og det de har sagt
og det de ikke har gjort eller sagt,
til alle som ligger og reparerer,
knyter knuter på tankene,
broderer på ordene,
lapper og syr og spinner.
Ikke mer å gjøre i dag,
men kanskje i morgen, i morgen, i morgen

kan du kanskje si unnskyld...

NATTA!


4. dag i uka.

Viste animasjonsfilmen Sinna mann for gruppen og fikk i gang en diskusjon om vold i hjemmet i mine 8. minutter til disposisjon.




Spiller det noen rolle for tankene og følelsene hvilke farver vi har på klærne? Les om hvordan farvene påvirker oss og forteller om oss i Fargene forteller!
Birgitte hadde på seg en nydelig oransje genser i dag. Mange var begeistra! 
Kursdagen fortsetter...


 

Så møtte jeg tidligere kollegaer til en liten middag før vi gikk på Filosofikafé der tema var 



Tok deretter ferga fra Stortorvet til Isegran og torsdagsquiz på Magasinet.




Svararket leveres:

And the winner is.... same procedure as last years!

5. dag i uka:
Siste dag på kurset. Hver dag har vi fått servert hotellunsj, så hjemme ble det pannekaker til middag etter ønske fra barnebarn som ble henta i barnehaven.



Softis, belønning for gjennomført kurs!




Her er det ei lita jente som sluker boka Snill før det blir høytlesing på sengekanten. Det ble litt mye tekst på hver side til å lese boka ut sjøl.




6. dag i uka

Etter frokost og barneTV var det fotosession. Vær og blomster ble foreviga av en ung fotograf:



mens jeg reparerte skoa mine.




På spørsmålet om hvorfor sålen har sprukket, fikk jeg til svar der jeg hadde kjøpt skoa at jeg hadde gått ute med dem i fuktig vær.... ja, det hadde jeg gjort, men i all verden hvorfor skulle jeg ikke kunne det?
Det ble en litt billigere reparasjon enn reparasjonen på datamaskina mi, 13.500 kr. Skaden kom fordi det for en tid tilbake ble søla te over tastaturet. Verdens dyreste kopp te!




Dagens middag ble pestolaks med surra grønnsaksblanding (tager hvad man haver: søtpotet, gulrot, rosenkål, honning, sitronsaft, tranebær, hvitløk, salt og nøtter). Laks var et forslag fra barnebarnet når jeg spurte om tips til dagens rett. Smakte fortreffelig!

7. dag i uka




Tidlig morgentur med hunden i soloppgangen, ser ut til å bli en strålende dag på værfronten. Helga er til for å lade opp batteriene, for kommende uke blir ikke mindre innholdsrik og hektisk enn denne. Program hver dag -  til og med dobbelt, så det gjelder å velge rett!
Gikk på nye stier i over to og en halv i skau, over fjell til sjø og kulturlandskap før middag.


Turen jeg gikk, har jeg merka med rødt!

 Ei rød lita stue i skogen lå

Det blir en stille kveld på sofaen for den firbeinte.... også!
Så var denne uka over. Litt tid til ukas fotoutfordring STOR er satt av!


http://sveinnyhus.blogspot.no/search/label/God%20natt%20natthttp://sveinnyhus.blogspot.no/search/label/God%20natt%20natt https://www.ung.no/oss/psykisk/142075.html

Jeg vil skrive litt hver dag gjennom uka, om hva som foregår her og nå, av både viktige og mindre viktige ting og tang, litt trivielt og litt spesielt. Så innlegget blir som a rolling stone...





10 kommentarer:

  1. En viktig uppgift du har framför dig! Lycka till!

    SvarSlett
  2. Väldigt bra att du dokumenterar här och nu - man glömmer så fort. Det verkar en mycket angelägen kurs. Huset är så fint målat - synd att din far var tvungen att visa att du hade ritat fel. Men det kan ju ha gett dig en tankeställare i ditt jobb hur man ska bemöta elever...
    Ingrid

    SvarSlett
  3. En sådan intressant dag du har haft. Lycka till med ditt viktiga uppdrag.

    SvarSlett
  4. Her er min kommentar til "Her og Nå" - Venlige hilsener/Donald
    dax2.wordpress.com

    Nei da, du får lavet så meget! Fantastisk spændende med
    "Tankekraft" projekt.

    Da jeg var meget voksen, var der en pige, som spurgte mig hvorfor
    mine forældre aldrig kom til en af mine koncerter eller andre
    optrædender.

    Det minder lidt om "pipan satt på andra sidan". Sikke noget at
    sige, stakkels far, han vidste ikke at billeder fortæller en
    historie og en stemning.

    I dag ville jeg have svaret: Ja og huset så ikke så pænt ud som
    på billedet!

    ... eller måske bare have sagt "far, det er ikke for at det skal
    ligne, det er minderne, jeg maler."

    SvarSlett
  5. Lycka till med ditt uppdrag, här och nu!

    SvarSlett
  6. Kursen verkar var intresant och ni har ett viktigt jobb framför er med att praktisera det ni lärt er. Lycka till med det viktiga arbetet!

    SvarSlett
  7. Interessant innlegg,
    du er ei aktiv dame med mange baller i lufta.
    Fantastisk kurs du går på. Så utruleg viktig tema.
    Gler meg til å høyre meir om det.

    God helg frå Anne-Mari
    ps. BSW forrige helg forsvant i skitur laurdag då eg falt og med resultat, lite bevegelegheit søndag som resultat...

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.