søndag 18. februar 2018

Kvinnelige kunstnere; Ellen Thesleff




I forbindelse med elevenes oppgave å "reise" til en europeisk by, "oppsøke" et museum eller galleri, velge et kunstverk fra perioden 1600-1899 og skrive kort om det, har jeg blitt kjent med kvinnelige kunstnere jeg før ikke hadde noe særlig kjennskap til.  

En av dem er Ellen Thesleff. Ingen har valgt denne kvinnelige kunstneren, men jeg kom over henne da jeg sjekka opp et kunstverk av en annen kunstner. Hun ble født i Finland i 1869. Her levde kunstneren fram til sin død i 1954 avbrutt av studieopphold i Frankrike og Italia. Dette er et selvportrett fra 1895.

1 kommentar:

  1. Du verden - var det virkelig noe du ikke visste? Det er ikke ofte!
    Kos deg i Lia! Hilsen Tove

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.