torsdag 22. februar 2018

Kvinnelige kunstnere; Elizabeth Jane Gardner




I forbindelse med elevenes oppgave å "reise" til en europeisk by, "oppsøke" et museum eller galleri, velge et kunstverk fra perioden 1600-1899 og skrive kort om det, har jeg blitt kjent med kvinnelige kunstnere jeg før ikke hadde noe særlig kjennskap til.  
Ingen har skrevet om Elisabeth Jane Gardner, men jeg kom tilfeldigvis til å lese om henne mens jeg sjekka ut en annen kvinnelig kunstner.


Elizabeth Jane Gardner ble født 4. oktober 1837 i  Exeter, USA og døde 28. januar 1922 i Paris. Hun betegnes som en  amerikansk, akademisk salongmaler som utvandret til Frankrike i 1864 hvor hun levde det meste av livet. Hennes malerier ble akseptert ved 25 av salongene i Paris og ved Exposition Universelle vant hun bronsemedalje i 1889. Hun er blant annet kjent for sitt kunstneriske og ikke minst personlige forhold til den velkjente franske salonmaleren William-Adolphe Bouguereau (1825–1905) Det skapte i sin tid en liten skandale. Da hans mor døde 91 år gammel, gifta paret seg endelig etter 17 års samboerskap!

https://no.wikipedia.org/wiki/Elizabeth_Jane_Gardner

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.