mandag 25. januar 2016

Primstaven, PÅLSMESSE




Nå går det litt for fort i svingene for meg igjen.. Automatikk er ikke greia for meg. Innlegget mangler jo illustrasjon! Kanskje jeg får finne fram et bilde av veien til Damaskus som Paulus gikk, for det har jeg et eller annet sted .... egne tegna illustrasjoner får jeg utsette som på  mange av de andre primstavinnleggene! Eget foto får duge nå.

PÅLSMESSE eller "Pål skytter" til minne om Apostelen Paulus som den dagen ble omvendt til kristendommen på veien til Damaskus. Pålsmesse ga bud om vær og år. 
Hans minnedag har satt betydelige spor etter seg i vår tradisjon. Alt i eldste kristentid ble Pålsmesse påbudt som stor helligdag i Gulatingsloven. 
Over hele Norden het det at man ikke måtte gå i gang med noe større arbeid denne dagen, for det kom til å bli mislykka. Dagen er betegnet på en rekke primstaver med merker som kan tolkes som korstegn, sverd eller spyd. 
I Telemark og Setesdal ble merket oppfattet som en bue, og dagen derfor kalt Pål med bogen eller Pål skyttar. Kilde
Merket ellers er en fisk. Kilde



4 kommentarer:

  1. Da skal jeg ikke sette i gang med noe i dag - bare lese ei bok og kose meg!

    SvarSlett
  2. Hei! Jeg hadde egentlig tenkt å sette i gang med et større arbeid i dag, men det blir utsatt til i morgen :) Fin ny uke!

    SvarSlett
  3. Veldig artig å lese.
    Det er en spennende dame som skal ringe meg i dag om farger og barn. Da får jeg kanskje ta betenkningstid hvis hun vil at vi skal gjøre noe sammen. Vi er faktisk litt overtroiske de fleste av oss! Hilsen Tove

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.