lørdag 9. januar 2016

Anno-tidsreise fra 2016 til 1721




Her var det både festkledde, uniformerte og folk i arbeidsklær, hele samfunnsstigen representert. Savna barna, var de ikke synlige i 1700-tallets Fredrikstad... rent kulturhistorisk sett var det nå barna blir "sett"! Se "Fra Statministerens kontor!"




Masse folk, stor stemning, liv og røre i Annao-gata i dag! Siden jeg hadde med meg Spot, gikk jeg ikke inn i husene der det var demonstrasjoner av gamle håndverksteknikker og marked.
Her solgte de kurver av piletre (kurvmaker) eller tågarbeid som jeg hadde i tankene å foreslå som en oppgave for deltakerne i Anno-serien, men slo det fra meg siden det sannsynligvis ikke var noe laug med svenner og mestere for det!
Eller litt gransking har jeg funnet ut at det var laug for dette håndtverket, et av de eldste faktisk: De profesjonelle utøvere av kurvmakerfaget var organisert i laug. Se dette innlegget.






Her skulle mine franske venner ha vært!




Snart er det karnevalstid...




3 kommentarer:

  1. Så flott tidsreise!! Høres spennende ut, og litt av en opplevelse! Fikk du med deg konserten? Ha en fortsatt god helg:)

    SvarSlett
  2. Så morsomt å få de bilder fra det da! Fine bilder også!!!! God helg :)

    SvarSlett
  3. Jeg følger Anno på TV. Synes det er spennende.
    Fredrikstad er en svært vakker by! Hilsen Tove

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.