lørdag 16. januar 2016

Improvisert baking av ølbrød i keramikkform




Bollen med deig og håndkle over, ble satt til heving i kaldt soverom kl. 14.35 i går kveld.  Jeg brukte litt her og litt der av veiledningene i de ulike oppskriftene. Se forrige innlegg.

Helte deigen ut på elteflate med mel, lagde to små brød for å ha ett til å gi bort i kveld da vi er bedt på suppe. Satt til etterheving kl. 09.30 i romtemperatur. Lar heve i 2 timer under bakehåndkle.




Satte inn formene med olje. Unødvendig!
Forvarma ovnen til 250 ℃ varmluft, satte formene inn i 30 minutter, hadde i deigen og satte inn igjen de to formene, tok av lokket/metallfolien etter 35 minutter, senkte temperaturen til 220 ℃, bakte i enda 15 minutter, avkjølte på rist i 2 timer.
Det ble for liten plass i stekeovnen til begge formene, så jeg bakte i formen med lokk først. Jeg hadde ingen flere rister, så brødet får kjølne på et gryteunderlag av siv. Håper det går greit!




Klarte ikke å holde meg i fra å smake i hele 2 timer. Resultatet er noe av det beste brødet jeg noensinne har smakt. Knaskende god skorpe. Det skal bakes mer ølbrød her i huset! Det er jo fremdeles en halv kasse med øl gått ut på dato i spiskammerset...




Fikk problemer med å vaske ren den glasserte formen. Lot olja løse seg opp i varmt vann med zalo, men det hjalp ikke, den hadde brent seg helt fast ved den høye temperaturen. Måtte bruke stålull og ble redd for å ødelegge glasuren ved for mye gniing. Neste gang skal jeg spraye den innvendig med vann og sikte mel på sidene og bunnen. Noen som har gode råd i så måte?




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.