onsdag 20. januar 2016

Primstaven; Brødremesse 20. jaunar


To brødre Happy og Spot


Brødremesse, 20. januar heter i kirkekalenderen Fabian og Sebastian etter de to martyrene som i folkelig tradisjon ble oppfatta som brødre, noe de slett ikke var! Sebastian ble skutt med piler, og av og til finnes en pil på primstavene. Fabian ble halshugd, og flere primstaver har en øks som merke. Over hele Norden ble øksen oppfatta som en påminnelse om at emneved måtte hugges før sevjen steg i trærne. På Vestlandet het dagen også Stamnbrørmesse, for alle som skulle fiske sammen skulle slå seg i lag da. Kilde
Merker på primstaven er øks, to kors eller pil.




3 kommentarer:

  1. Hei! Ja, får se hva jeg får til, må i skogen og sage i allefall :) Er det kaldt hos deg? Her var det 7 minus når jeg var ute og foret sauene. Det blir aldri ekstremt kaldt her ute i havet, men det føles kaldt :) Ha en fin dag!

    SvarSlett
  2. Dette med primstaven er spennende, men jeg kan ikke noe om det. jeg har en primstav på fjellhytta. Forstår at jeg må ta en titt på den når jeg kommer dit.
    her har det vært veldig kaldt. I går morges var det minus 19 hos oss. I dag tror jeg det var 14. Nå er det ca. minus 7 i skyggen. Håper det holder seg der, slik at jeg kan ta skiene fatt! Hilsen Tove

    SvarSlett
  3. Morsomt med gamle merkedager! Jeg har tenkt at de ble kalt brødre fordi de var munker. Kalles ikke en munk for "broder"?

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.