mandag 4. januar 2016

Årets farve 2016




Nok en gang en av farvene jeg foretrekker....
men ikke den lysere varianten rosa!
Barnebarnet på 3 fikk nyttårsgave (I Roma ble nyttårsdagen fastlagt til 1. januar da den julianske kalenderen ble innført i år 46. fvt. På den dagen ga man hverandre gaver.av meg, en genser og tights i denne farven. Ho er som jenter flest, rosa er hennes favorittfarve, sammen med grønn.

Mamma´n (med lillebror i maven) og pappa´n var forresten tilfeldig på TV NRK fredag kveld: 




I fjor var det oransje, tidligere har det vært blågrønt, grønt og lilla som har hatt rollen som den fremste av farvene.

Hunden vår, Spot, har spist i stykker to ullalpeluer for meg i høst - og begge to brukte jeg mye til den broderte kåpa mi siden de var i farger lik et par tråder i mønsteret. Så savnet var stort da jeg skjønte at det var vanskelig å skaffe nye. Begge ble i sin tid kjøpt i Berlin, og på nettet er utvalget i farver lite - og de koster over 600 kr. Ingen stor mote på markedet i disse dager.
Overraskelsen var stor da jeg tilfeldigvis kom over en passende aplelue til kr. 35,- på et Risö outlet. 




På et stativ hang det slike enkle gensere som jeg går i nesten hver dag .... i årets farve til den nette sum av 49,50 pr. stk. Ingen grunn til ikke å slå til på den prisen. MEN hva får de stakkars arbeiderne som spinner tråden og farver den, vever stoffet, syr genseren, frakter den til butikken osv i lønn - når varene selges for slikk og ingenting. Det gir grunn til ettertanke!
I det ene øyeblikket synes jeg en lue er for dyr, i neste for billig. 




1 kommentar:

  1. Jeg liker rosa jeg, men jeg har ikke så mye rosa i garderoben, av en eller annen grunn. Synd at hunden har ødelagt luene dine da! Godt du kom over en ny som passet. Nå er det luetid her også, og minusgrader hele døgnet. Men var litt godt å slippe sølen igjen, selv om jeg fryser veldig =D Ha en fin ny uke :)

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.