fredag 15. januar 2016

Hva gjør man med øl som har gått ut på dato?




Baker ølbrød sjølsagt!
Det finnes flere oppskrifter på nettet, denne fra Mat på bordet, vil jeg kanskje  prøve.
Og kanskje denne ...
Stekt i ildfast keramikkform også kalt stegeso eller kokotte - aldi hørt før!
http://trinesmatblogg.no/2011/03/14/eltefritt-speltbrod/
her kan appelsinjuicen erstattes med ølet!

Eltefrie brød og ett i ildfast form

Jeg vil faktisk bruke denne danske oppskriften under med innslag av krydderet og nøtter i den siste....siden jeg hadde lyst til å bake i terrinen vi fikk av den eldste sønnen til jul. Bytter ut vann med øl!

Verdens beste brød

Ingredienser

625 g fuldkornsmel 
500 g vand
18 g salt
0,5 g gær, øko (ca. på størrelse med en ært - måske lidt mindre end 0,5g) - eller 2-3 spsk. surdej

Fremgangsmåde

1Rør gær ud i vand, tilsæt mel og salt. Rør rundt med en ske til alt er vådt og film til.
2Lad hæve ca. 12 timer alt efter temperatur. Ved 18C kan den godt stå 16-18 timer, varmere kan 10 timer nok gøre det - dog ikke kortere. Den skal have tydelige bobler og gerne være hævet noget op.
3Ælt/bland dejen med lidt mel til du kan håndtere den, og læg den i en melforet hævekurv. Pak ind i et vådt klæde, og hæv ca. 2 timer. Eller længere (4-6 timer) ved lidt lavere temperaturer. Eller i køleskabet natten (6-12 timer) over.
4Sæt en tyk gryde (helst støbejern) eller en stegeso (vi bruger en stegeso i keramik) i oven ved 250C varmluft. Vent til det hele er godt varmt.
5Lemp forsigtigt dejen ned i stegesoen uden at luften går ud af den. Sæt låg på og bag i 30 min.
6Sænk temperaturen til 230C og tag låget af. Bag videre i 13 min. (stadig varmluft) til skorpen er mørk, men ikke brændt.

Klipp fra en annen dansk side: 
* Hjemmebagt brød. d.18.11.2008
*Holms paradisbrød " , det handler om sigtebrød, bagt i en  " Kokotte " - eller bedre kendt som " Stegeso " 


 - jo du læste rigtigt  ! og ligeså- Sigtebrød, bagt i en bageform.
Væsentlig smagsforskel.!! - så en "Stegeso" er måske lige sagen.!
Allerførst -  her en opskrift på - Godt Sigtebrød - Det smager bare rigtigt godt, men prøv det selv !
En lille " replik "  fra Direktøren hos Holms Paradisbrød. !!
 " I de finere kredse, -  hedder det ikke en stegeso -  men en kokotte!
  se nedenfor,  !!-  opskriften på kokotte-brød.
OBS!  Det er vigtigt at brødet langtidshæver siger produktionschefen!
Dette brød er meget populært blandt venner af vores hus, så prøv det!
Vi kommer ikke rosiner i vores."
Hilsen
Direktøren  for Holms Paradisbrød.

Her brødet til hævning. !
Det færdige brød i " Stegesoen "
Her begge brød !


Om jeg varmer gryden op sammen med ovnen? Ja da  –  men lader den stå en tid efter at ovnen er helt varm, det tager tid før Marmittaen er helt gennemvarm.
Om låget er på, når jeg varmer op? Ja  –  for det er med til at lave den lille ovn i ovnen.
Om jeg hælder vand i, mens den varmes op? Nej  –  det gør jeg ikke, det er ikke nødvendigt og jeg ville også være ked af at skulle håndtere en gloende Marmitta med kogende vand indeni, den er ikke så let at holde, da den er glat.
Brænder brødet fast? Nej  –  drys lidt mel i bunden og lidt ud over brødet, når det er lagt i, så slipper det fint.
Om Marmitta’en kan gøres ordentlig ren? Ja  –  forstået på den måde, at den ikke bliver ved med at være lige lys indeni. Med tiden bliver den mørkere og måske også lidt skjoldet, men det er jo et stykke grej og jeg synes ikke, at det gør noget, at man kan se at det bruges.Kilde

Nok et forslag til oppskrift. Og enda en. Så den siste, og den aller siste for denne gang - og den med ØL, det finnes mange flere!
Så er det spennende å se resultatet i morgen til frokost.




Jeg kaster sjelden noe som helst - vil bruke opp all mat som ikke er bederva, og da kan det hende jeg må improvisere oppskrifter, så denne gangen har jeg brukt opp restene av sammalt rugbrød, ca. 846 g, best før 08.12.2015, to flasker pilsner som gikk ut november 2014, ikke mye øldrikking her i huset til tross for at det kan se slik ut på blogginnleggene mine i desember, (jeg smakte heller ikke på ølet  - kan se sånn ut på uskarpheten på bildet i midten), noe kummin i en pose jeg fant i krydderskapet, restene etter hasselnøttene fra jula og tranebær.


Jeg brukte også opp hele posen med gjær for brødbaking. Spedde deigen ut med vann og en slump eddik slik at den ikke ble for kompakt. Bollen med deig og håndkle over, ble satt til heving i kaldt soverom kl. 14.35.
Se neste innlegg!
Ølbrød på klikk.no
Matpåbordet



3 kommentarer:

  1. Kjempelurt! Lykke til med baksten og ha en fin helg!

    SvarSlett
  2. An excellent solution, it all looks delicious! Thank you for being such a good friend to Today's Flowers. I have solved the linky problem and if you would like to visit the addy is: http://anenglishgirlrambles2016.blogspot.com/2016/01/todays-flowers-382-january-15th-2016.html

    SvarSlett
  3. Ja, det var lurt! Jeg liker heller ikke å kaste noe som kan brukes. Ha en fin helg :)

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.