onsdag 25. juni 2014

Plante i balje og krukke





I mangel av lekakuler, satte jeg tomme plastpotter på hodet i bunnen av sinkbalja og strødde litt bark i bunnen. Steviaplanta som ikke tåler å stå ute om vinteretn kan lett tas ut av jorda og settes inn på denne måten. Etter hvert skal den få selskap av også andre mindre herdige krydderplanter.




Balja har blitt blomsterpensjonat for blomster som skal flyttes, trenger ekstra forpleining eller ennå ikke har fått noen permanent plass i et bed. Så mangler bare et par gjester til og servering av jord på toppen!





Stevia er en "sukkersøt" urt. Den inneholder et søtningsstoff som er 100 ganger søteren enn sukker. En teskje hakka stevia tilsvarer minst en dl sukker! Den kan er statte sukker i vaffelrøre, fruktgrøt og smootie.

Stevia er ekstremt søtt, hele 200–300 ganger søtere enn sukker. Derfor må du dele sukkermengden du vanligvis bruker, med 200 når du skal bruke det i en kake.
Eksempel: 250 gram sukker = 1,25 gram Stevia.

Stevia skal kunne regulere blodsukkeret. 
Stevia er i virkeligheten navnet på planten som såkalte steviolglykosider, vanligvis kalt stevia, er utvunnet av. Naturmiddelet Stevia er ikke bare fritt for kalorier, det påvirker også blodsukkeret i svært liten grad sammenlignet med vanlig sukker som får blodsukkeret til å stige. Kilde






Det var en gang en stor sitronmelisse i maturtebedet.... nå var det bare en skudd histen og pisten som jeg planta i den ødelagte hollandske krukka. Et par skår i bunnen er fjerna for at vannet skal renne ut og røttene få mer jord å vokse i. Jeg har forhåpninger om at den blir stor igjen!  

2 kommentarer:

  1. Så flink du er! Dette blir virkelig bra!
    Så må du bare se innlegget på bloggen min om Gråbrødre kirkegården. Det vil du like! Kos deg fortsatt i hagen.
    grønn hilsen fra Tove

    SvarSlett
  2. Du flittige arbeidsmaur! Dette blir virkelig bra! Stevia bruker jeg lite, prøvd en gang men jeg er omtrent avvent i fra vanlig sukker og den ble for søt selv om det er litt sunnere.. Men kanskje jeg hadde for meget.. Nå vet jeg at det skal veldig lite til..

    Blir flott i hagen din....

    Varm hilsen fra Eva

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.