tirsdag 24. juni 2014

En enslig ....





For noen år tilbake sådde jeg mexicansk kryddertagets i maturtebedet. I fjor kom en enslig blomst av dette slaget opp av jorda... og da lurte jeg på om det var en slik vekst som hadde sjølsådd seg. I år har det kommet enda flere til tross for mye roting i jorda mellom bergmynte, gressløk og timian og en del andre urter.
Er det en kryddertagetes eller ikke? Jeg er veldig i tvil. Det lukter ikke noe når jeg gnir bladene mellom fingrene!






Bladene anvendes som krydder. Urten kalles også mexicansk estragon eller lakrids tagetes.
Duft og krydderurt som setter smak på sauser, salater, råkost, kjøtt og kyllingeretter. Friske som tørka blader kan også brukes til å gi kakao og te en finere smak. Skal plantes på et sted med mye sol eller halvskygge. Næringsrik, løs og veldrenert jord. Høyde 40 cm.
Såtidspunkt på friland fra april til mai måned.
Spiring fra frø: Greit

Kilde Frøtorvet




Dufttagetes
TAGETES LUCIDE ANISATA
Tagetes / Duft-Tagetes, Anisata

foreninger.uio.no/.../vårtreffet/urtekatalog-2014.do
En blomstervillig kryddertagetes som trives i krukker, bed og som en liten hekk! Knip av visne blomster for å forlenge blomstringstida. Blad og blomster har en fin....

Til orientering så ser den type tagetes ut slik , bildet har copyrights, så gå via lenka!

Kjært barn har mange navn: Tagetes lucida Cav. Engl.: Mexican mint marigold, sweetscented marigold, Mexican marigold, Mexican tarragon, Spanish tarragon, sweet marigold, winter tarragon, yerba anis.

Her er impectas bilde:



Arr og støvbærere ser mer dyp gule ut, og bladene sitter to og to rundt stengelen.






Siste link ga meg treff: Veikarse Rorippa sylvestris FEIL, stemmer ikke med bladformen!

Kanskje det er Berggull? nei, den har blomsterkurver oppover stilken (30 cm lang), mine har kun i toppen!



1 kommentar:

  1. Høres ut som en spennende krydderplante.. Du får vel flere av den vel? Kjekt med egen krydder.. Gir nok en ekstra god smak i rettene den skal anvendes i vil jeg tro..

    Håper du får tak i mer informasjon, for jeg vet lite om sånt..

    Ha en fin kveld..

    Varm hilsen fra Eva

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.