onsdag 11. juni 2014

Navndag





Tilfeldig bruk av farver i dette designet, tro? Fant kortet i en svensk bokhandel til tross for at navnet er lite brukt i Sverige. Kan jo legge til at det ikke var mange mil over grensa! Flere svenske jeg har møtt, stusser over navnet. Det sier vel mest om dem!
Uansett -  i dag har jeg navndag. Oppkalt etter moren min som het Ingebjørg og mormor som het Mina. Det var jo gammeldags da jeg ble døpt, så den lille jenta fikk mellomnavnet Nina i steden. Det var topp moderne på den tida.
bjorgnin@ ble derfor et naturlig valg til e-postadressen. bjorgnin klinger enda mer norrønt enn Bjørg - og er lettere for ikkenorsktalende å si. Jeg sier ofte at jeg heter det samme som den islandske sangeren Björk, men med en g-lyd på slutten... Da fatter de fleste hva jeg heter!
Først da jeg ble voksen, ble jeg stolt av navnet mitt.
Nå er det kanskje så lenge siden det var populært at tiden er moden for å ta det i bruk igjen.
Vi er 19470 som heter Bjørg i Norge i 2014.  Det gir en 11. plass. De fleste er nok over 60 år! Tallet for Nina er 17693, en 17. plass.  Litt statistikk her.



Og for oss synestetikere er navnet Bjørg rødt! Akkurat som kortet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.