fredag 11. desember 2015

Julefeiring i vårt hus




Kvinner og Kultur spurte oss bloggere om vår julefeiring i sitt siste innlegg. 10 spørsmål lå klare med nydelige gamle julekort som illustrasjoner til.  Innlegget

Mine svar klipt fra kommentarfeltet:

Heisann!
Jeg tar utfordringen, jeg, vet du!!!
1. Baker, men ikke småkaker, i år blir det delfiakake og frukt/krydder-formkaker, kjøper hjemmebakt kransekake (ligger alt trygt i fryseren).
2. Skulle ha rundvaska i ekstraferien min, men ble sjuk. Nå er vegger og møbler blitt malt også, litt om litt.. Bader nok valpen vår!
3. Julegaver får bare nære familie, og en liten oppmerksomhet til en kollega, burde gitt en gave til Amnesty også, blir vel en råd med det...
4. Sendte bare ett i fjor, blir færre og færre ... men færre kan det ikke bli. Har på planer om  å skrive noen f ø r jul - som regel blir det en skrivestund mellom jul og nyttår.
5. Alltid vanlig gran om jeg får bestemme! Skal hogge sjøl i år.
6. Juletreet pyntes ettermiddag lille juleaften.
7. Har hatt samme julepynt så lenge vi har bodd i dette huset, dvs 25 år, (noe innkjøpt på reiser) gullkuler og røde kuler samt annet rød pynt som kremmerhus osv. Barnas "kunstverk" henges ikke opp lenger. Om jeg får strøket, henger jeg opp min mors hvite, hekla snøkrystaller.
8. Vi varierer menyen fra år til år: and, kalkun, svinestek, roastbiff, ribbe, pinnekjøtt, men alltid karamellpudding til dessert. På formiddagen koker jeg nissegrøt med mandel. Premien er en marsipangris, selvfølgelig! I år er vi bedt bort - spennende å se hva vi vil bli servert. For øyeblikket har jeg verken smak eller lukt!
9. I år tror jeg nissen kommer med gavene. De siste åra har han etterlatt pakkene under juletreet.
10. Ikke mange besøk av julebukker her i gata. Husker godt vi gikk før.Utstyr og klær ligger i kista på loftet.  Tradisjonen er tatt opp på gårdene som har juleaktiviteter for barn før jul. Se http://ostfoldmuseene.no/ukategorisert/jul-pa-elingaard-herregard-2/

Som du skjønner tviholder vi på det som er god, gammeldags jul - i noen grad!

En tradisjon som ikke er holdt ved like, er å ta en kveldstur og studere juleutstillingene i butikkvinduene. Det var stor stas da jeg var barn. Husker jeg var veldig fascinert av en stor nisse som spiste grøt.... han var jo levende!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.