søndag 8. mai 2011

Morelltreet som ikke ville blomstre

.
Hvorfor blomstrer ikke morelltreet vårt?
Det er ca. 4-5 år gammelt og er barn av et stort tre like i nærheten som blomstrer voldsomt år etter år.






Jeg har klipt greinene så 40-50 cm av årsskuddet står igjen de siste tre høstene for at treet skal holde seg lite og få fin form, men jeg leste nettopp at ....

Det er viktig å få unge tynne grener på morelltreet for at det skal bære frukt.

Det stemmer ikke med vårt. Skal det gjødsles?
Det har ikke fått gjødsel fordi et ungt tre kan da vokste for fort og legge all energien i veksten og ikke i frukten.... har jeg lært!









Nå har det kommet fire rotskudd fra treet vårt også. Tror vi bytter ut det med et kjøpetre! Særlig etter at svaret til Mia bekrefter mistanken min om at rotskudd ikke gir blomster - og dermed frukt!




Kirsebærtre/morelltre trives i næringsrik, men ikke alt for tung  og våt jord. Gjødsling er først nødvendig når trærne skal bære frukt: 50 g blandingsgjødsel pr. m2 og eventuelt 20g kalk er tilstrekkelig. I leirjord er ikke det nødvendig. For kraftig gjødsling resulterer i "gummiflod": Da er veksten for kraftig.
Kilde: Bakker 


Klipp fra Spør en biolog!


Tusen takk for svar... det spørs om ordtaket... den som venter på noe godt, venter ikke for gjeves, ikke helt stemmer her da!
.

3 kommentarer:

  1. Først var det krokusene og nå er det morelltreet som ikke vil. Jeg er helt blank på feltet, men kjenner jeg deg rett, så blir det nok orden på dette også med tid og stunder.

    Klem

    SvarSlett
  2. Naboen har ett stort gammalt morellträd, så nå är vi många med fröplantor. Jag gav bort massor till en vän av oss som nu har en hel allé i trädgården, ca 10 år gamla, men utan blommor.. Själv har jag spart ett och det blommar inte heller. Kanske 'vilda' moreller behöver långt tid?

    SvarSlett
  3. Den som venter på noe godt venter ikke for LENGE, heter det, som rimelig er... ;)

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.