mandag 9. mai 2011

Mandagstema; Gjenbruk

.
Gjenbruk av roser er kanskje ikke den rette formen for gjenbruk, men likevel - i stedenfor å kaste en rose som en gang ble kjøpt som apoteker rose, men som nå har vokst helt villt og blitt en helt annen ... velger jeg å flytte den til et sted der det ikke gjør noe at den tar kommandoen sjøl.


Idag og i slutten av mai for ett år sida.
Bedet er til venstre for hjørnet på drivhuset.


Jeg skrev om forvandlingen allerede i august 2009.
Da sto den mellom mynter av ulikeslag i et bed opp mot fjellet. I dag er bedet en saga blott. Myntene har jeg latt få plass på rasteplassen tvers over blant ringblomster og solsikker. Jorda er borte, og steinene skal bli kantstein for Oasen. Det forberedes til elevesingel rundt drivhuset og Frøyas fontene. Nå er det på tide at planene realiseres.
Håper en rørleggr kommer til torsdag for å finne ut hvordan vi skal få kran på havesiden av huset og dermed vann til fontena.




Den gamle navnlappen med Rosa Gallica officinalis skrevet på med sirlig håndskrift fant jeg til og med under mye jord. Ingen tvil om at det i utgangspunktet var  - og er en apotekerrose! Den har nå fått ny plass ved siden av Hurdalsrosa og en forkommen brudespirea, og er således med på å fylle gijen en åpning på Eiriks plass der jeg skal ha roser rundt plenen mot dammen.



8 kommentarer:

  1. Genbrug af blomster er da genbrug.. fint og kreativt valg :-)

    SvarSlett
  2. Det er da spennende å ommøblere på ting i hagen da og gi planter er nytt liv et annet sted, er da å bruke dem om igen = gjenbruk;)

    SvarSlett
  3. Fint med genbrug af blomster i stedet for at kassere dem..;-D

    SvarSlett
  4. Kreativ gjenbruk, og jeg som nettopp kastet to slike villfarne roser...

    SvarSlett
  5. Så spennende hageprosjekter du har på gang. Jeg driver også stadig og flytter på planter som kanskje burde vært kastet, men lever stadig i håpet om at en ny plass i hagen vil gi dem nytt liv... Ha en fortsatt fin kveld!

    SvarSlett
  6. Så bra! Virkelig verd å gjenbruke et gammelt tre! Slike kan en da ikke bare kaste! er sikker på at det vil glede deg i mange år fremover! Når en har hage blir en ikke arbeidsledig! Takk for hilsen!
    -Margit-

    SvarSlett
  7. Gjennbruk av planter skjer hele tiden her og. Men en rose, det er dristig, håper den tar seg. Stilig med sten synes jeg, håper du viser er av utviklingen. Din trapp, er det fin iår?
    Morellene jeg gav bort og den jeg sparte selv også er fra stein (kärnan) av enten fallfrukt eller helt enkelt at vi spyttet dem rundt omkring. Lykke til :)

    SvarSlett
  8. Naturen er viseligt indrettet og skaber mulighed for stadigt genbrug. Noget der ikke passer ét sted, kan passe fint et andet :-)
    Fin fortolkning af ugens tema, synes jeg.

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.