torsdag 10. mai 2018

Et minne


 Spiselige blomster



Moren min hadde fioler som sine favorittblomster og jeg har arva sansen ... og vasen med flotte tegninger fra Porsgrunns porselensfabrikk.




Skogfiol ("viola riviniana") er en art av fiolslekta som vokser i næringsrik jord i skogs- og kystterreng av løv- ogblandinsgsskog, kulturmark, eng og beitemark over hele Sør-Norge og nord til tromsø, observert helt opp til 980 moh. Den blomstrer tidlig allerede i april/mai. Skogfiol er 5-15 cm høy.

Klipp fra månedens LevLandling.


 Fiolene på nabotomta



Fiolene på tunet i Lia




2 kommentarer:

  1. Fioler og blåveis - utrolig vakre!
    Jeg lærte en sang en gang som jeg husker litt av:
    Jeg sanker i skogens dunkleste vrå, den skjæreste blomst jeg finner. Fioler, fioler med øyne blå, og duft av de skjønneste minner.
    Dette var første vers!
    En god helg ønskes av Tove/fargeneforteller

    SvarSlett
  2. Tusen takk for nydelig tekst. Tove!

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.