onsdag 23. mai 2018

23 Action for Happiness





Dette leste jeg i avisa i dag, et biehus kunne jeg tenkt meg.... og jeg har lest om hvilken betydning disse små har for vår eksistens.
Biene er viktige… • 15-30 % av maten vi spiser er pollinert av bier • Verdien av bienes arbeid er i 2008 anslått til 1 300 milliarder kr pr. år • EU anslår at 84 % av Europas planter pollineres av bier! • Det er ikke bare honningen vi kan takke biene for: Epler, pærer, kirsebær, bringebær, jordbær, tyttebær, blåbær, molte +++ pollineres nesten utelukkende av bier! Les mer
Siden alle biehus er gitt bort, er det bare å skaffe til veie et på egenhånd. Under verandaen har jeg lagra i maaaange år en stamme av et frukttre fra barndommens have. Lenge har jeg tenkt på å få dreid en bolle av den, foreløpig har det bare blitt ved tanken. 
Men frukttre vil egne seg ypperlig til biehusmateriale, og Herren i Huset har sagt seg villig til å sage av et passende stykke og å bore hull.
Jeg kan stå for dekorering og tak for beskyttelse. 





På verdensbasis er 30-90% av villbiebestanden tapt, det er krise! 

Norsk Rødliste 2010 viser at en tredjedel av de norske biene er truet. 

Opp mot 30 prosent av den maten vi spiser er direkte eller indirekte avhengig av bestøvningen som bier gjør. Les mer
Og jeg kan så eller plante blomster biene elsker:
Erteplanter • Rødknapp/blåknapp • Kurvplanter • Blåklokke 
Jeg skal gjøre mitt for å gi biene bedre levevilkår!
Og det går en "rød" tråd på bloggen nå fra innlegget Røkt til Action for Happiness 23.





Da jeg kom hjem fra jobben i dag, hadde Herren i Huset bora hull i ulik størrelse til biene i stammen. Den er så hard at det røyk fra drillen. Kanskje jeg må bli birøkter....





Bieffekten på facebook
Forskning

Noen flere som kunne tenke seg å følge oppfordringen i dag?


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.